מחקרים

התמודדות עם מחלות קרדיווסקולריות טרשתיות: מפת דרכים של פדרציית הלב העולמית

על מנת להפחית את הנטל של מחלה קרדיווסקולרית טרשתית יש צורך באסטרטגיה רב-תחומית ומגוונת המתמקדת בראש ובראשונה בהפחתת ליפידים ומניעה ראשונית

21.12.2012, 11:50
יוזמה של תכנית למניעת מחלות לב (אילוסטרציה)
מחלות לב. אילוסטרציה

מחלות קרדיווסקולריות טרשתיות (atherosclerotic cardiovascular diseases - ASCVD) כוללות אוטם שריר הלב, שבץ ומחלת כלי דם פריפרית. מחלות אלו ממשיכות להוות סיבה מובילה לתמותה מוקדמת, נכות והוצאות כספיות גדולות. מניעת הצטברותם של ליפופרוטאינים מעודדי טרשת המכילים כולסטרול בדפנות כלי הדם הינה מהותית כחלק מאסטרטגיות שונות למניעת ASCVD. חידושים בנוגע להבנת תפקידם של אפוליפופרוטאינים וליפופרוטאינים מכילי כולסטרול והופעתם של טיפולים חדשים מאפשרים דרכים חדשות למניעה של ASCVD.

לאחרונה פורסמו הנחיות חדשות של פדרציית הלב העולמית בנוגע לפיתוח של תוכניות לאומיות למניעה של ASCVD. כותבי ההנחיות גיבשו הנחיות בנוגע לעקרונות מפתח במניעת ASCVD, פערים ביישום עקרונות אלה, חסמים בטיפול בכולסטרול במדינות עם הכנסה נמוכה-בינונית ואסטרטגיות אפשרויות להתמודדות עם חסמים אלה.

ישנם מספר משלבים תרופתיים המוצעים על ידי ה-WHO להפחתת ערכי כולסטרול LDL. משלבים אלה כוללים סטטין בעל פוטנטיות גבוהה כדוגמת רוסובסטטין או אטרובסטטין יחד עם אזטימיב, מעכבי PSCK9 או אינקליסירן. אינקליסירן היא תרופה חדשנית המבוססת על מולקולות siRNAי(small interfering RNA) הניתנת בזריקה תת עורית פעמיים בשנה. שילוב של סטטין פוטנטי ואינקליסירן יכול להוביל להפחתת כולסטרול LDL של מעל 80%. באנשים עם אי סבילות לסטטינים ניתן לטפל במשלבים של אזטימיב ונוגדי חומצות מרה או במידה ויש צורך בהפחתה אגרסיבית יותר של 60% ומעלה בערכי ה-LDL ניתן לשלב אזטימיב עם מעכבי PCSK9 או אינקליסירן.

הכותבים סבורים כי הפחתת הנטל של ASCVD תדרוש גישה מגוונות המתייחסת לכל שלבי החיים: מניעה ראשונית של ASCVD, זמינות של בדיקות כולסטרול זולות, בדיקות סקר אוניברסליות לאיתור דיסליפידמיות מורשות, ריבוד סיכונים מעבר לטווח של 10 שנים, הנגשת טיפולים מפחיתי כולסטרול כדוגמת סטטינים, שימוש בסטטינים במינון הנכון ושילוב של סטטינים עם תרופות כדוגמת אזטימיב על מנת להשיג הפחתות משמעותיות בכולסטרול. כמו כן, יש צורך בגישה רב-תחומית על מנת לכמת את הנטל של ASCVD ואת יעילות הטיפולים ולשפר את הענות החולים.

החוקרים מסכמים כי מניעה של ASCVD על ידי הפחתת ליפופרוטאינים דורשת גישה רב-שלבית ורב-תחומית. יש צורך באסטרטגיות מניעה ברמה הלאומית אשר יכללו גישות אלה ובדגש על מניעה מוקדמת של ASCVD.

מקור:

Ray, K. K., Ference, B. A., Séverin, T., Blom, D., Nicholls, S. J., Shiba, M. H., … Santos, R. D. (2022). World Heart Federation Cholesterol Roadmap 2022. Global Heart, 17(1), 75. DOI: http://doi.org/10.5334/gh.1154

CAR-ART-36.22 Dec-2022

נושאים קשורים:  מחקרים,  שבץ,  ליפידים,  כולסטרול,  ASCVD,  תחלואה קרדיווסקולרית