אנטיביוטיקה

יעילות פרוביוטיקה במניעת שלשול עקב C. difficile

על פי מטה אנליזה שבחנה את יעילותה של פרוביוטיקה במניעת שלשול עקב C.Difficile, שימוש בפרוביוטיקה מוביל לירידה משמעותית בסיכון ללא תופעות לוואי משמעותיות

13.01.2013, 09:27

טיפול אנטיביוטי פוגע בפלורת חיידקי המעי ומוביל לעתים לקולוניזציה של פתוגנים כגון C. Difficile, שעלול לגרום לשלשול, ל-colitis ואף למוות. שכיחותו של שלשול עקב C. difficile (המכונה CDAD - C. difficile associated Diarrhea) עלתה במידה ניכרת במדינות בעלות הכנסה גבוהה מאז שנת 2002.

פרוביוטיקה כוללת מיקרואורגניזמים הנחשבים כנוגדים הפרעות לפלורת המעי התקינה, ולכן מפחיתים את הסיכון לקולוניזציה של פתוגנים. פרוביוטיקה היא זולה וזמינותה גבוהה. מטה-אנליזה זו בחנה מאמרים שבהם נבדקה יעילות הפרוביוטיקה במניעת שלשול עקב C. difficile. נכללו 20 מחקרים מבוקרים שבהם הושווה טיפול בפרוביוטיקה לטיפול בפלסבו או להיעדר טיפול. המחקרים כללו במשולב 3,818 משתתפים. ב-7 מהם נמצא סיכון נמוך להטיה, ובאחרים סיכון גבוה או סיכון לא ברור.

פרוביוטיקה הפחיתה במידה משמעותית ומובהקת את הסיכון לשלשול עקב C. difficile בהשוואה לפלסבו – RR 0.34, 95%CI 0.24-0.49, ללא הטרוגניות משמעותית בין המחקרים (I2%-0%). עם זאת, החוקרים מציינים כי נמצאו חוסרים בנתונים לגבי 45%-5% מהמשתתפים במחקרים השונים.

התוצאה הייתה דומה בתתי קבוצות שונות – ילדים ומבוגרים, מינונים שונים של פרוביוטיקה, ומיני חיידקים פרוביוטיים שונים. תופעות לוואי נראו אצל 9.3% מהמטופלים בפרוביוטיקה לעומת 12.6% מקבוצת הביקורת (RR 0.82, 95%CI 0.65-1.05).

החוקרים מסכמים כי יש ראיות מאיכות בינונית לגבי השפעה משמעותית של פרוביוטיקה במניעת שלשול עקב C. difficile. לאור העלות הנמוכה של פרוביוטיקה ומיעוט תופעות הלוואי, אין סיבה שלא לעודד שימוש בפרוביוטיקה בקרב המטופלים באנטיביוטיקה רחבת טווח, הנמצאים בסיכון לשלשול עקב C. difficile.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Johnston et al.; Probiotics for the Prevention of Clostridium difficile–Associated Diarrhea: A Systematic Review and Meta-analysis, Ann Intern Med. 18 December 2012;157(12):878-888

נושאים קשורים:  אנטיביוטיקה,  שלשול,  c. Difficile,  פרוביוטיקה,  מחקרים
תגובות