מחלת כליה כרונית

טיפול בפרוטיאנוריה בילדים עם מחלת כליה כרונית והישרדות ארוכת-טווח

במחקר חדש נמצא שטיפול במעכבי ACE להפחתת הפרוטאינוריה בילדים עם מחלת כליה כרונית קשורה לשימור ארוך-טווח של התפקוד הכלייתי

27.08.2018, 17:07
ילד מאושפז בבית חולים (צילום: אילוסטרציה)

על אף שהורדה פרקמו-תרפויטית של פרוטאינוריה נמצאה כמגנה על הכליה במבוגרים, ערך הניבוי של הורדה מוקדמת של פרוטאינוריה באמצעות תרופות על הישרדות כלייתית ארוכת-טווח בילדים עם מחלת כליה כרונית (chronic kidney disease, CKD) אינו ידוע. במחקר חדש שנערך ב-University of Groningen בהולנד, ביצעו החוקרים אנליזה של דאטה ממחקר ה-ESCAPE בכדי למצוא קשר אפשרי בין ההשפעה האנטי-פרוטאינורית הראשונית של טיפול סטנדרטי במעכבי ACE והתקדמות מחלת הכליות בילדים עם CKD.

במחקר, 280 ילדים עם CKD שלבים 2-4 (גיל ממוצע 11.7 שנים, eGFR חציוני של 46 מ"ל/דקה עבור 1.73 מ"ר, 71% עם מלפורמציות כלייתיות מולדות) קיבלו מינון קבוע של רמיפריל (טריטייס של חברת אבנטיס, ראמיפריל-טבע של חברת טבע; 6 מ"ג/מ"ר ליום) ועברו אחר כך רנדומיזציה לשליטה רגילה או מוגברת בלחץ דם. החוקרים העריכו את הפחתת הפרוטאינוריה הראשונית מבייסליין ועד למדידה הראשונה תחת טיפול ברמפיפריל (אחרי 2.5 סטיית תקן 1.3 חודשים). החוקרים השתמשו במודל קוקס רב-משתני בכדי להעריך את הקשר בין הפחתת הפרוטאינוריה הראשונית והסיכון להגעה לתוצא כלייתי סופי (ירידה ב-50% ב-eGFR או מחלת כליה סופנית), אשר אירע ב-80 מטופלים במשך 5 שנים של מעקב.

טיפול ברמיפריל הפחית את הפרוטאינוריה בשיעור ממוצע של 43.5% (רווח סמך 95% של 36.3%-49.9%). בהשוואה להפחתה בפרוטאינוריה של פחות מ-30%, הפחתה בפרוטאינוריה של בין 30%-60%, ומעל 60% הביא ליחסים צולבים של 0.7 (רווח סמך 95% של 0.4-1.22) ו-0.42 (רווח סמך 95% של 0.22-0.79), בהתאמה. קשר זה היה בלתי תלוי בגיל, מין, אבחנת CKD, רמת eGFR בבייסליין, פרוטאינוריה בבייסליין, לחץ דם התחלתי וירידה בלחץ דם בהמשך.

לאור הממצאים החוקרים מסמכים שההשפעה האנטי-פרוטאינורית המוקדמת של מעכבי ACE קשורה לשימור ארוך-טווח של תפקוד כלייתי בילדים עם CKD. הורדת הפרוטאינוריה צריכה להיות יעד חשוב בניהול ילדים עם CKD.

מקור:

van den Belt, S., Heerspink, H., Gracchi, V., de Zeeuw, D., Wühl, E. and Schaefer, F. (2018). Early Proteinuria Lowering by Angiotensin-Converting Enzyme Inhibition Predicts Renal Survival in Children with CKD. Journal of the American Society of Nephrology, 29(8), pp.2225-2233.

נושאים קשורים:  מחלת כליה כרונית,  פרוטאינוריה,  רמיפריל,  מחקרים
תגובות