חדשות

צמים סיפור אהבה: הקשר בין אפליקציות להיכרויות להפרעות אכילה

סקר חדש בארה"ב מגלה כי הקאות, נטילת משלשלים וצומות מאפיינים גברים ונשים הרשומים לאפליקציות דייטינג במטרה לרדת במשקל ולהיראות טוב

אפליקציות להיכרויות. אילוסטרציה

אצל גברים ונשים הפעילים באפליקציות ההיכרויות (Dating Apps) המקוונות באינטרנט קיימת כנראה נטיית סיכון מוגברת בכל הנוגע לשליטה על משקל גופם בדרכים לא בריאות: שימוש בתרופות להקאה, בלקסטיבים וגם צום כדי לרדת במשקל.

מחקר בנושא הזה מבוסס על סקר בקרב 1,726 בגירים בארה"ב התפרסם לאחרונה בכתב העת הרפואי העוסק בהפרעות אכילה. עם זאת מחברי המאמר, ובראשם ד"ר אלוין טראן מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת הרווארד, ציינו שלא הוכח עד כה קשר ישיר ולפיכך יידרש לשם כך מחקר נוסף.

ישומוני ההיכרויות זוכים בשנים האחרונות לפופולריות גדלה והולכת והמשתמשים מחפשים באמצעותם יצירת קשרים רומנטיים וגם פרטנרים לסקס. המשתמשים מעריכים את הפרטנרים הפוטנציאליים גם על סמך הופעתם החיצונית. בסקר נעשתה השוואה בהתנהגויות של משתמשי אפליקציות ההיכרויות מול אלה שאינם משתמשים בהן. 183 נשים ו-209 גברים דיווחו שהם משתמשים קבועים.

ממצאי הסקר עלה כי בקרב משתמשי האפליקציות קיימת נטייה מובהקת להיות מעורבים בשש התנהגויות לא בריאות לשם שליטה על המשקל: הקאות, נטילת משלשלים, צומות, נטילת תרופות לדיאטות, נטילת תוספים לבניית שרירים ושימוש בסטרואידים אנבוליים.

מקרב קבוצת משתמשי האפליקציות, כמחצית מהגברים והנשים דיווחו שהם צמים ואחת מכל חמש נשים ואחד כל שלושה גברים דיווחו שהם כופים על עצמם הקאות כדי לנסות ולשלוט במשקל הגוף ולהימנע מעלייה במשקל. כ-25% מהנשים ו-40% מהגברים דיווחו לעורכי הסקר שהם משתמשים במשלשלים.

גברים יותר מנשים מקרב משתמשי האפליקציות נוטים להשתמש בסטרואידים ובתוספים לבניית שרירים. שיעור גבוה של התנהגויות לא בריאות אלו נמצאו בקבוצות מיעוטים אתניים.

ד"ר טראן ציין שלא ניתן כרגע להסיק מסקנות בדבר הגורם להתנהגויות אלו ו"לאיזה כיוון הן מובילות. כמו כן לא ידוע אם אותם משתתפי סקר היו מעורבים בפעילות כזאת לצורך שליטה על משקל הגוף ושבאמצעות התנהגויות כאלו להביא ירידה בעודפי המשקל שלהם – עשו זאת עוד לפני שהחלו להשתמש באפליקציות ההיכרויות אבל אנחנו חוששים שהן רק הגבירו אצלם את ההתנהגויות הללו".

מחברי המחקר מציינים כי נוכח העלייה הניכרת בשימוש באפליקציות אלו וגם הצטברות הולכת וגדלה של מחקרים העוסקים בדימויי הגוף יש צורך בהבנה טובה יותר, נוספת, בכל הנוגע להשפעת האפליקציות על  ההתנהגויות הלא בריאות ותוצאותיהן.

עם זאת, ציין מנהל עמותה בריטית בשם Beat ששמה לה למטרה לפעול למען אנשים הסובלים מהפרעות אכילה, "ברור שלא כל מי שמשתמש בדרכים הלא בריאות אלו לשם שליטה על משקל גופו עלול להיות מוגדר, רפואית, כבעל הפרעת אכילה או שיגיע למצב הזה. ברור שהתנהגויות אלו תורמות להתפתחותן של מצבי חולי, במיוחד בקרב אנשים שהם ממילא פגיעים יותר וכמו כן יימנע מהם להתאושש ממצב המחלה שלהם".

נושאים קשורים:  אפליקציה,  היכרויות,  דייטינג,  הפרעות אכילה,  צום,  ירידה במשקל,  דימוי גוף,  חדשות,  מחקרים
תגובות