חדשות

טיפול הורמונלי חלופי בגיל המעבר עלול להגביר הסיכון לסרטן השד

The Lancet: ככל שהשימוש ממושך יותר, כל סוג של טיפול הורמונלי, מלבד אסטרוגן נרתיקי, קשור בסיכון לחלות בסרטן השד, ובמיוחד טיפול המשלב אסטרוגן ופרוגסטרון לעומת טיפול המכיל אסטרוגן בלבד

טיפולים הורמונליים בנשים (צילום: אילוסטרציה)

שימוש ממושך בטיפול הורמונלי חלופי (MHT) בקרב נשים בגיל המעבר עלול להגביר את הסיכון לסרטן השד. כך עולה ממחקר שעליו דווח לאחרונה ב-The Lancet.

המחקר, שבוצע באוניברסיטת אוקספורד בבריטניה, בדק סיכון לחלות בסרטן השד כתוצאה משימוש בסוגים שונים של טיפול הורמונלי חלופי לאחר גיל המעבר ומשך השימוש בו.

בעבודה זאת נותחו סטטיסטית 58 מחקרים אפידמיולוגיים מהשנים 2018-1992, על אודות 143,887 נשים לאחר גיל המעבר (גיל חציוני 65) עם סרטן שד חודרני, ו-424,972 נשים בריאות, ששימשו לביקורת. בקרב הנשים שחלו, 71,217 השתמשו ב-MHT אי פעם בחייהן. זמן השימוש הממוצע בהווה (טיפול שהחל פחות מ-5 שנים מאבחנת סרטן השד) היה 10 שנים. משך הזמן הממוצע לשימוש ב-MHT בעבר (טיפול שהחל לפני למעלה מ-5 שנים מהאבחנה) היה 7 שנים. גיל תחילת השימוש הממוצע עמד על 50.

מהממצאים עלה כי כל סוג של טיפול הורמונלי מלבד אסטרוגן נרתיקי היה קשור בסיכון לחלות בסרטן השד – סיכון שעלה בהדרגה ככל שהשימוש ממושך יותר, ובמיוחד בקשר לטיפול המשלב אסטרוגן ופרוגסטרון לעומת טיפול המכיל אסטרוגן בלבד.

בקרב משתמשות בהווה, הסיכון הודגם כבר בארבע שנות השימוש הראשונות - ב-60% בטיפול משולב של אסטרוגן עם פרוגסטרון וב-17% בטיפול המכיל אסטרוגן בלבד. בנוסף, הסיכון היה גבוה יותר לאחר שימוש יומי ממושך (14-5 שנים) של טיפול משולב לעומת שימוש פחות תדיר בפרוגסטרון.

השימוש המשולב וארוך הטווח היה כרוך בסיכון גדול יותר לחלות בסרטן שד מסוג הרגיש להורמונים (אסטרוגן ופרוגסטרון) לעומת סרטן שאינו רגיש להורמונים, ללא קשר לגיל שבו החלו הנשים להשתמש בטיפול ההורמונלי או לעודף משקל. הסיכון לסרטן השד נותר גבוה גם 10 שנים לאחר הפסקת השימוש בטיפול, והיה גבוה יותר ככל שהשימוש היה ממושך יותר. הפסקת שימוש בטיפול לאחר שנה או פחות היתה כרוכה בסיכון נמוך לחלות בסרטן השד.

החוקרים ערכו חישוב מתמטי של הסיכון האבסולוטי המצטבר במשך 20 שנה לחלות בסרטן שד אצל נשים המתחילות להשתמש בטיפול הורמונלי חלופי בגיל 50, לעומת נשים במשקל גוף ממוצע שמעולם לא השתמשו בטיפול הורמונלי, שהסיכון שלהן עומד על 6.3%.

המסקנה שעלתה מהמחקר: שימוש ארוך טווח בטיפול הורמונלי חלופי בקרב נשים בגיל המעבר, בעיקר כזה המכיל פרוגסטרון, מגביר סיכון לסרטן השד.

(תרגום באדיבות האגודה למלחמה בסרטן)

נושאים קשורים:  טיפול הורמונלי חלופי,  גיל המעבר,  פרוגסטרון,  חדשות,  מחקר,  סרטן שד
תגובות