חדשות

צנתור ורידי מורכב באמצעות IVUS בוצע במרכז הרפואי שמיר-אסף הרופא

מתמר ה-IVUS מורכב על קצה צנתר ייחודי המוחדר לכלי הדם, מבצע ההדמיה מתוך כלי הדם עצמו ומאפשר להעריך את מידת הצלחת הטיפול בזמן אמת

צנתור ורידי באמצעות IVUS ב"שמיר-אסף הרופא". צילום: דוברות בית החולים

ביחידה לרדיולוגיה פולשנית במרכז הרפואי שמיר אסף הרופא בוצע לאחרונה צנתור ורידי מורכב באישה בת 26 הסובלת מפגם גנטי בקרישיות הדם המתבטאת בסיכון מוגבר לייצור קריש דם ולחסימת כלי הדם בגופה. ככל הידוע, נמסר מבית החולים, זו כנראה הפעם הראשונה שבה מבוצע בישראל צנתור במטופלת עם בעיה רפואית מורכבת מסוג זה ובטכנולוגיה מתקדמת שההליך חייב.

ד"ר זלמן יצחקוב, ראש היחידה לרדיולוגיה פולשנית, מסר את הפרטים הבאים: "המטופלת עברה במהלך שבע השנים האחרונות מספר רב של פרוצדורות רפואיות: ניתוח קיסרי, ניתוחים בכלי דם בבטן ובאגן לצורך הטיית ההחזר הוורידי מהרגליים וכן צנתור במטרה לחדש את הזרימה בכלי הדם החסומים. בכל התקופה הזאת ליווה אותה ד"ר איגור רבין, מנהל מחלקת כלי דם בבית החולים".

ב-2012 הוחדר לווריד הנבוב התחתון - הווריד המרכזי בבטן שהוא הווריד הגדול ביותר בגוף אליו מתנקז הדם מהרגליים ודרכו עובר ללב - משתל מתכתי שמטרתו לסנן את הדם המגיע מהוורידים ברגליים ולמנוע תסחיף ריאתי - מצב מסכן חיים שעלול לגרום למוות.

ב-2016 המשתל נחסם, לאור ריבוי הקרישים שנצברו בין זרועותיו. מצב זה עלול לקרות בכ-30% מהמקרים. במהלך השנים שלאחר מכן החלה המטופלת לסבול מאי ספיקה של המסתמים בוורידי הרגליים, מבצקות קשות ברגליים ומכאבים שהתגברו. "באחרונה הופיע בשוק השמאלי שלה פצע שאיננו נרפא כתוצאה מאי ספיקה ורידית והבצקת הקשה", סיפר ד"ר יצחקוב, "מצב זה עלול להוביל לזיהום ברגל שלא ניתן לריפוי ולעתים מחייב כריתה של הרגל. הגישה הטיפולית שהיתה נהוגה עד לאחרונה לתופעות אלו היתה טיפול תרופתי במדללי דם וניתוח מעקפים ורידי".

אלא שבשנים האחרונות חל מפנה בטיפול במחלות בכלי הדם הוורידיים. כעת ניתן גם לבצע צנתורים בכלים חדשניים על מנת לנסות בכל זאת לעזור לאותם מטופלים - ושיעורי ההצלחה של ההליכים הללו, טובים למדי.

"החלטנו לסייע למטופלת בעזרת שיטת הצנתור הוורידי", סיפר יצחקוב. "למדתי אותה בבית החולים Guy's and St Thomas בלונדון אצל ד"ר סטיב סטפן בלאק, מהמובילים בעולם בתחום הצנתורים הוורידים. הוא מיישם את השיטה הזאת בהצלחה במטופליו בעזרת מכשיר IVUS של חברת 'פיליפס'. הפתרון הזה הוא שילוב של מערכת השיקוף בחדר הצנתורים יחד עם בדיקת IVUS והוא אכן משפר את התוצאה הקלינית לטווח ארוך. בד בבד עם זה משיגים בפרוצדורה הזאת קיצור השיקוף וחיסכון בקרינה מייננת לגוף".

בניגוד לאולטרסאונד החיצוני, המוכר כדי לתעד את כלי הדם מחוץ לגוף ומאפשר קבלת תמונה דו מימדית בלבד, כאשר המידע שניתן להפיק מכך הוא חלקי - בדיקת ה-IVUS היא בדיקת אולטרסאונד מתקדמת יותר. מתמר ה-IVUS מורכב על קצה צנתר ייחודי המוחדר לכלי הדם והוא מאפשר את ביצוע ההדמיה מתוך כלי הדם עצמו.

הדמיית ה-IVUS מספקת לרופא תמונה מקיפה של כלי הדם ב-360 מעלות והמידע המפורט הזה מאפשר קבלת נתונים רבים ומדויקים יותר כמו מידת ההיצרות ומיקומה, מבנה הדפנות הפנימיים של כלי הדם, גודל ואורך כלי הדם. "כך, ביצוע הפרוצדורה הרפואית מתנהל באופן יעיל ומדויק יותר", הדגיש ד"ר יצחקוב.

בנוסף, באמצעות הטכנולוגיה הזאת ניתן להעריך את מידת ההצלחה של הטיפול מיד בסיום הפעולה ובזמן אמת, כך שניתן תמיד לתקן במידה שמתגלה צורך לכך, ולא לגלות בדיעבד אזור שלא טופל.

הצנתור הוורידי המורכב בוצע בהרדמה מלאה, בסיוע צוות הרדמה מהמחלקה בראשות ד"ר זויה חאיטוב, וארך כשש שעות. הפעולה אפשרה לחדש את זרימת הדם בווריד החסום. כבר למחרת הצנתור חל שיפור ניכר בבצקת ברגליים, עוצמת הכאבים פחתה. מספר ימים לאחר הצנתור שוחררה המטופלת לביתה במצב טוב ותישאר להמשך מעקב צמוד של ד"ר איגור רבין.

נתונים מארה"ב הצביעו על כך שסך כל הבעיות הוורידיות משפיעות על כ-40% מהאוכלוסיה. בארה"ב בלבד, קרישים עמוקים משפיעים על כמעט מיליון אנשים בשנה.

נושאים קשורים:  צנתור ורידי,  בית החולים שמיר-אסף הרופא,  ד"ר זלמן יצחקוב,  ד"ר איגור רבין,  רדיולוגיה פולשנית,  ד"ר זויה חאיטוב,  חדשות,  כירורגיית כלי דם
תגובות