חדשות

מחקר בינלאומי מצא: לפרוצדורות פולשניות אין יתרון על טיפול תרופתי בחולי טרשת עורקים יציבה

במחקר לא נמצא הבדל בתמותה ובהתקפי הלב בין חולים עם תעוקת לב יציבה שטופלו בהשתלת סטנטים ובניתוחי מעקפים לבין מי שקיבלו טיפול תרופתי בלבד | איגוד הקרדיולוגים בישראל: המחקר משמעותי אך טרם פורסם בספרות הרפואית

ניתוח מעקפים. אילוסטרציה

מחקר בינלאומי רחב היקף שאותו הובילו רופאי לב מבתי הספר לרפואה של אוניברסיטאות סטנפורד בקליפורניה וניו יורק מצא כי לפרוצדורות פולשניות, כמו השתלת תומכנים (סטנטים) או ניתוחי מעקפים בחולי טרשת עורקים כליליים כרונית אך יציבה, אין יתרון משמעותי לעומת טיפול תרופתי ושינוי באורח החיים. המטופלים בתרופות לא נמצאו בסיכון גדול יותר בשיעור מובהק להתקף לב או למוות בהשוואה למטופלים שעברו את ההליכים הפולשניים.

ממצאי המחקר שהוצגו בשבת בכנס המדעי השנתי של התאגדות רפואת הלב האמריקאית, ה-AHA, המתקיימת בפילדלפיה, מאששים למעשה מידע קיים בהקשר זה מעבודות קודמות.

עם זאת ציינו עורכי המחקר בהודעה לתקשורת שהופצה לקראת הצגת ממצאיו כי בקרב חולים בטרשת עורקים כליליים שמציגים תסמינים לתעוקה (angina) הנגרמים עקב חסימה בזרימת הדם ללב, הטיפול הפולשני היה יותר אפקטיבי לשם הקלה בתסמינים וגם לשיפור איכות החיים.

"הדגש בממצאי המחקר הוא לגבי חולים כרוניים, אבל במצב יציב", שב וציין פרופ' דיויד מרון, מנהל היחידה לקרדיולוגיה מניעתית בסטנפורד.

השם שניתן למחקר היה ISCHEMIA (International Study of Comparative Health Effectiveness with Medical and Invasive Approaches). הוא החל ב-2012 ומומן על ידי המכון הלאומי הפדרלי למחקרים ברפואת לב, ריאות ודם בסכום של 100 מיליון דולר. השתתפו בו 5,179 חולי לב מ-320 בתי חולים מ-37 מדינות. בראש צוות המחקר עמדה סגנית הדיקן למדעים הקליניים בבית הספר לרפואה גרוסמן של אוניברסיטת ניו יורק, פרופ' ג'ודית גרוסמן.

משתתפי המחקר נמצאו במעקב במשך שנה ומחצה עד שבע שנים מאז שגויסו אליו.

בין הממצאים שהושגו בו: אלה מהם שעברו פרוצדורות פולשניות היו בשיעור גבוה של בערך כ-2% בלבד לאירוע לב בשנה הראשונה לאחר ההליך שעברו בהשוואה למי שטופל בתרופות בלבד וזאת עקב "התרומה הנוספת לסיכון אפשרי שקיים בפרוצדורה הפולשנית", ציין צוות המחקר. בשנה הרביעית שלאחר ההליך נראה שבשיעור הסיכון המוגבר חלה ירידה של כ-2% בקרב חולים שעברו הליך פולשני לאירוע לבבי, בהשוואה למטופלים בתרופות לצד עצות לשינוי באורח החיים.

בקרב חולים עם תעוקת לב שדיווחו על כאב יומי או שבועי שדיווחו עליו בתחילת כניסתם למחקר, 50% טופלו בעקבות זאת בפרוצדורה פולשנית וטיפול זה שחרר אותם מתסמיני התעוקה לאחר שנה לאחר ההליך לעומת 20% מהם שטופלו רק בתרופות.

בכנס נמסר כי ל-17.6 מיליון אמריקאים טרשת עורקים כרונית, חמורה אבל יציבה. מדי שנה מתים מהמחלה 450 אלף.

"ממצאי המחקר לבטח יאתגרו את החשיבה הקלינית שלנו", הגיבה על המחקר ד"ר אליס ג'ייקובס, מנהלת המעבדה לצנתורים והיחידה לקרדיולוגיה התערבותית באוניברסיטת בוסטון, בשיחה עם כתבת הבריאות והמדע של "ניו יורק טיימס" ג'ינה קולטה.

אמש הגיב רשמית על המחקר איגוד הקרדיולוגים בישראל: "המחקר החדש חשוב ומשמעותי אולם טרם פורסם בספרות הרפואית ויש להיזהר מהסקת מסקנות גורפות לפני שיוצגו הנתונים המלאים, במיוחד כאשר קיימים גם מחקרים קודמים שנעשו בשיטות שונות, שהובילו לממצאים אחרים לחלוטין.

"חיוני לדעת: המחקר בוצע בחולים עם תעוקת חזה יציבה. יש הבדל משמעותי בינם לבין חולים עם התקפי לב או תעוקת חזה בלתי יציבה, שעבורם התועלת בהתערבות בצנתור הוכחה בצורה חד משמעית. המחקר הנוכחי לא עסק כלל בחולים כאלה.

"למרות שהמחקר הנוכחי לא מצא הבדל מבחינת התמותה והתקפי הלב כעבור שלוש שנים, הרי שכן נמצא בו יתרון ברור לטיפול הפולשני מבחינת איכות החיים של המטופלים וחומרת התעוקה שלהם. יתרה מזו, שנתיים לאחר תחילת המעקב החלה להסתמן מגמת יתרון לטיפול הפולשני.

"הנתונים החדשים צריכים לבוא בחשבון בדו שיח שמומלץ שכל חולה עם תעוקת חזה יציבה יקיים עם הרופא שלו במהלך בחירת הגישה הטיפולית - פולשנית או תרופתית".

נושאים קשורים:  טרשת עורקים,  השתלת סטנטים,  ניתוח מעקפים,  טיפול תרופתי,  קרדיולוגיה,  חדשות,  מחקר
תגובות
אנונימי/ת
18.11.2019, 15:56

זה יפגע במיכרה הזהב של הקרדיולוגים שמרבים לצנטר אם צריך ואם לא צריך.
טוב מאוד !

אנונימי/ת
18.11.2019, 15:56

זה יפגע במיכרה הזהב של הקרדיולוגים שמרבים לצנטר אם צריך ואם לא צריך.
טוב מאוד !

אנונימי/ת
18.11.2019, 21:46

אבל מה חדש?