דעות

אופס, מישהו שכח להכליל את תקציבי בתי החולים בתקציב הקורונה

לא כשל ניהולי גרם לגירעונות הענק של בתי החולים אלא הנחיות ישירות של משרד הבריאות והסכמי שכר שעליהם חתם האוצר | עתה נדרשים מנהלי בתי החולים לממן את הוצאות הטיפול הרפואי שהעניקו

מחלקת קורונה בישראל. צילום: נתי שוחט/ פלאש 90

אז ריגשתם אותנו כשעמדתם על המרפסות, מחאתם לנו כפיים ושלחתם את טייסי חיל האוויר להצדיע לנו ביום העצמאות במטסים מעל בתי החולים. אבל עכשיו אתם מבקשים מאיתנו לממן את הוצאות הטיפול הרפואי שהענקנו?!

בחודש מרץ הורה משרד הבריאות לבתי החולים, מתוקף סמכותו על פי פקודת בריאות העם, להפסיק את הפעילות הרפואית האלקטיבית ולהתרכז בהיערכות ובטיפול בחולי הקורונה. על פי הנחיית המשרד הוקמו ועדות חריגים שנועדו לברור את החולים הדחופים ביותר ולטפל רק בהם. הרחיק המשרד ואף הנחה את בתי החולים להיערך להקצאת 80% מהמשאבים לחולי הקורונה ו-20% בלבד לשאר חולי ישראל. לכל בית חולים נקבעה מכסה של "מונשמי קורונה" והוטלה על מנהליו להיערך ולהקים יש מאין יחידות לטיפול נמרץ.

גם בהיעדר פעילות אלקטיבית המשיכו בתי החולים לשלם לרופאות, לרופאים, לאחיות לאחים, לעובדי המעבדה ולכל שאר עובדי בתי החולים. צוותים אלה טיפלו בחולי הקורונה ונאבקו על חייהם

בסוף חודש מרץ נחתמו על ידי הממונה על השכר הסכמים קיבוציים מיוחדים לתקופת הקורונה, עבור הרופאים, האחיות, עובדי המעבדות, מקצועות העזר, מינהל ומשק, הסכמים שהסדירו את צורת עבודת הצוותים הרפואיים בזמן התפרצות המגיפה. הנחיות מחייבות אלו גרמו באופן ישיר לגירעונות של בין 85 מיליון שקל לבתי החולים הקטנים ו-220 מיליוני שקל לבתי החולים הגדולים.

איך זה קרה? שיטת תקצוב חוק ביטוח בריאות ממלכתי מפנה את כל תקציבי מערכת הבריאות לארבע קופות החולים. בתי החולים "מגייסים" את תקציבם השנתי ממכירת שירותים לארבע קופות החולים הציבוריות: לא מכרת (לא טיפלת) - לא הרווחת!

אם כך, הרי שסיבת הבור התקציבי הראשון הגורם לגירעונות הענק היא אותה הנחיה ישירה של משרד הבריאות לבתי החולים להפסיק את פעילותם. הגירעון נובע לא ממעשה ולא ממחדל של מנהלי בתי החולים, אלא בשל צו ממשלתי שהוחל עליהם.

הבור התקציבי השני נובע מתשלום השכר לעובדים. גם בהיעדר פעילות אלקטיבית המשיכו בתי החולים לשלם לרופאות, לרופאים, לאחיות לאחים, לעובדי המעבדה ולכל שאר עובדי בתי החולים. צוותים אלה טיפלו בחולי הקורונה ונאבקו על חייהם - זוכרים? מחאתם לנו כפיים. גם פה לא מדובר במעשה או במחדל של מנהלי בתי החולים, אלא בשל הסכמי שכר שנקבעו על ידי הממונה על השכר במשרד האוצר.

הבור התקציבי השלישי נובע מהקמתן יש מאין של מחלקות הקורונה והמחלקות לטיפול נמרץ ומהכשרת הצוותים להנשמת חולים (זוכרים? המוסד הביא 6,000 מכונות הנשמה).

 מנהלי בתי החולים נדרשים להסביר איך יתמודדו עם הגירעונות. אחד עם 85 מיליון שקל, אחר עם 150 מיליון והשלישי עם 220 מיליון שקל. פתרון כלכלי לא מציעים להם אבל עצות יש בשפע

הבור הרביעי נובע הקצאת כוח אדם לבקרת "תו סגול" למדידת חום למבקרים, הגדלת השימוש באמצעי מגן, מסיכות למיניהן, משקפיים וחלוקים - לא רק לצוותים, אלא גם לחולים ולמבקרים בבתי החולים (ב"שיבא" מבקרים 25,000 איש ביום, כל מסיכה עולה שקל וקו הסיום לא נראה באופק), וגם זאת מתוך תקציב בתי החולים עצמם.

אז מה הבעיה? הרי הממשלה הקצתה 11 מיליארד שקל למערכת הבריאות ורכשה מכשירי הנשמה ב-240 מיליון דולר. ובכן, למרות שזה נשמע נדיב ומאפשר, הרי שלא זאת התמונה המדויקת שכן מסתבר, בדיעבד, שאופס, תקציבי בתי החולים לא הוכללו בתקציב הקורונה.

אז עכשיו, כשהקורונה חלפה (לכאורה), נדרשים מנהלי בתי החולים להסביר איך יתמודדו עם הגירעונות. אחד עם 85 מיליון שקל, אחר עם 150 מיליון והשלישי עם 220 מיליון שקל. פתרון כלכלי לא מציעים להם אבל עצות מספקים בשפע: להפסיק לבנות ולפתח תשתיות (האמורות לשרת את כולנו), לעצור רכישות כמו מכשירי MRI ו-PET CT (מה שיפגע בטיפול בכולנו) ולממן בדרך זו את גירעונות הענק אליהם נקלעו בתי החולים בשל גיוסם לחזית המאבק בקורונה ומסירותם הבלתי מתפשרת להצלת חיי כולנו.

זוכרים? לא כשל ניהולי גרם לגירעונות אלא הנחיות ישירות של משרד הבריאות והסכמי שכר שעליהם חתם האוצר.

אז עכשיו דורשים למנות לבתי החולים הציבוריים חשבים מלווים שיפקחו על המנהלים "שחרגו מתקציבם", דורשים ממנהלי בתי החולים לצמצם הוצאות - אולי אפילו על ידי פיטורים של רופאות/ים ואחיות/ים מאחר שהוצאות השכר מהוות מרכיב חשוב בהוצאות בתי החולים. אבל, הממשלה עצמה לא עושה את המעשה הנכון והראוי כאשר היא בוחרת שלא להזרים את הכסף לכסות את הגירעונות שנגרמו על ידי אותם צווים ישירים שהיא עצמה החילה על בתי החולים.

מה לגבי הגל השני? אם חשבתם שנערכים לחורף עם השפעת והקורונה, אז ממש טעיתם. לא מגדילים את מספר מיטות הטיפול נמרץ, לא מקצים תקנים לקליטת צוותים כדי להכשירם לתפעול 6,000 מכונות ההנשמה ולטיפול במונשמי הגל הבא ולא מתגברים את חדרי המיון, את המחלקות הפנימיות, את אנשי בריאות הציבור ואת מחלקות השיקום. לא עושים זאת מאחר שמנהלי בתי החולים נכנסו בימים אלה למגננה תקציבית ומכינים את "תירוציהם" לשימוע שייערך להם בסוף השנה שבו יקראו להסביר מדוע סיימו את השנה בגירעון. חוקי? אולי. מוסרי? בטח שלא.

מעשה חלם? לא ממש, שכן אמנם הוציאו את דיבת אנשי חלם כטיפשים, אבל מעולם לא הציגו אותם כמיתממים או אטומים.

(המאמר פורסם לראשונה ב"דה מרקר")

נושאים קשורים:  דעות,  ד''ר זאב פלדמן,  חדשות,  תקציב בתי החולים,  קורונה,  גירעון בתי החולים
תגובות
אנונימי/ת
21.07.2020, 20:52

ככה זה כשיודעים שמנהלי בתי החולים חסרי עמוד שידרה ולעולם לא יתקוממו מול ה״רשויות״ או חס ושלום יצאו לשביתה עד שבתי החולים שבאחריותם יתפקדו כראוי. הם תמיד ימשיכו לתת שירות VIP לפוליטיקאים ויצדיקו את ההתנהלות הנלוזה הזו.

אנונימי/ת
22.07.2020, 23:31

זה לא מדויק. קרוב ל4 מיליארד שח עולים הרופאים הראשוניים בקהילה, שעם בוא הגל הראשון נתגלו במערומיהם. מעטים מהם מסכימים לבדוק חולים. הכל מתנהל בטלפונים. חלק גדול מהרופאים העצמאיים של מכבי מצאו דרכים מחוכמות " להעביר כרטיסים". עובדים מהבית. נו טוב.. כדי לחדש מרשמים ולתת תעודות מחלה ולתת הפניות לכל דכפין אין צורך באמת לבדוק פציינטים. ועל הכלום הזה הולכים 4 מיליארד שח לשנה.