קורונה בישראל

ממצאי סקר סרולוגי שערכה ה"כללית": רק 1% פיתחו נוגדנים לקורונה

על פי נתונים שמציגות גם קופת חולים אחרות, עד כה אין חסינות עדר בארץ, מרבית הישראלים עדיין לא נחשפו לנגיף הקורונה ואינם מוגנים מפני הדבקה

קורונה בישראל. צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

סקר סרולוגי ראשוני שערכה שירותי בריאות כללית, הקופה הגדולה בישראל, העלה כי רק אצל 1% מהנבדקים נמצאו נוגדנים לקורונה. הממצאים מחזקים נתוני סקרים דומים שנעשו בעוד מדינות לאחרונה, בהן הוצגו שיעורים דומים באחוזים בודדים מאוד, המחזקים את ההערכה ששום מדינה עדיין לא השיגה חסינות עדר. גם בקופות החולים האחרות שביצעו סקר דומה בקרב מבוטחיהן הוצג שיעור של 3%-2% בלבד.

בסוף השבוע דיווח ד"ר איתי גל ב-ynet על נתונים ראשוניים מסקר הסרולוגיה הארצי. כאמור רק 3%-2% מהנבדקים פיתחו נוגדנים ולמעשה מרבית הישראלים עדיין לא נחשפו לנגיף ואינם מוגנים מפני הדבקה. בדיווח לא צוין מקור הנתונים אלא רק שהם מ"אחת מקופות החולים". משרד הבריאות אמור לפרסם בשבועיים הקרובים את הנתונים המלאים שברשותו.

בדיווח נמסר כי מנתוני אותה קופה עלה שרק 3%-2% מהנבדקים נמצאו עם רמה גבוהה של נוגדני IgG, המעידים על חשיפה לנגיף הקורונה. זהו שיעור גבוה פי עשרה משיעור החולים המאומתים ומצביע בנוסף על כך ששיעור ההדבקה גבוה מהידוע למשרד הבריאות: נדבקים רבים לא אותרו בחקירות האפידמיולוגיות ומרבית הישראלים אינם מוגנים וחשופים להדבקה.

סקר הסרולוגיה הארצי החל לפני כחודש. בשלב הראשון נבדקו עשרות אלפים בכ-190 יישובים באופן רנדומלי על ידי קופות החולים כשהגיעו לבדיקות דם שגרתיות, מילאו שאלון המפרט האם היתה חשיפה ידועה לחולה מאומת והאם סובלים מתסמינים המחשידים לקורונה. ערכות הבדיקה לפי הערכה מגיעות לרמת דיוק של 99.4% ולרגישות של 84%.

נתונים נוספים התקבלו בסקר סרולוגיה שנערך במרכז הרפואי העמק, שם נסקרו 100 אנשי צוות רפואי שנחשפו לחולי קורונה. מהסקר עלה שאף אחד מהנבדקים לא פיתח נוגדנים לקורונה. "הסקר הזה לימד אותנו שכשאתה מוגן בצורה טובה, אתה לא נדבק", הסבירה ד"ר ביביאנה חזן מהמרכז הרפואי, "מצד שני, צריך לזכור שהסקר גם מלמד שמרביתנו לא מחוסנים נגד הקורונה, בניגוד לתאוריות שניתנו בעבר.

"אנחנו נצטרך להמשיך לחיות לצד הנגיף הזה עוד שנה לפחות", הוסיפה ד"ר חזן. "סקר הנוגדנים מראה שככל הנראה על כל אדם אחד שנדבק יש עוד עשרה אנשים שנדבקו ואנחנו לא יודעים עליהם, ובתוך כך מרביתנו כלל לא מוגנים מפניהם. אלה ממצאים מדאיגים, שרק מדגישים את הצורך להקפיד על כל כללי ההגנה מפני הנגיף. אני לא חושבת שצריך להיכנס להיסטריה ולשתק את המדינה, אבל בהחלט נהיה חייבים להמשיך לעטות מסיכות, להימנע מאירועים המוניים של מעל 50 איש ולשמור על האוכלוסיות בסיכון ועל הקשישים".

נושאים קשורים:  קורונה,  חסינות עדר,  סקר סרולוגי,  חדשות,  קופת חולים הכללית
תגובות