דעות

לרפואה מרחוק יש יתרונות אך היא כרוכה גם בלא מעט סכנות

מגיפת הקורונה העניקה דחיפה משמעותית לרפואה מרחוק, אבל לצד היתרונות בה יש גם לא מעט תופעות לוואי שרצוי להימנע מהן על ידי היערכות מתאימה של מערכת הבריאות

רפואה מרחוק. צילום אילוסטרציה

כדי להפיק את המרב מהיתרונות הרבים הטמונים ברפואה מרחוק, תוך התמודדות נכונה עם "תופעות הלוואי" הבלתי רצויות הכרוכות בה, על מערכת הבריאות להתארגן באופן שונה מהאופן שבו היא מאורגנת כיום, וחשוב לעשות זאת מוקדם ככל הניתן.

המושג "רפואה מרחוק" מתייחס למגוון רחב של בדיקות וטיפולים שבמקום שיתבצעו במרפאה או בבית החולים, מתבצעים בבית המטופל. בחלק מהמקרים הצוות הרפואי מגיע לביתו של המטופל ובחלק אחר הטיפול נעשה באמצעות הטלפון או האינטרנט. מגיפת הקורונה העניקה דחיפה משמעותית לרפואה מרחוק, בין היתר מאחר שבמקרים רבים לא היתה ברירה אחרת לרופאים ולמטופלים.

ללא חסמי הנגישות והזמינות, יש חשש שמטופלים רבים יבקשו להיות מטופלים מרחוק אצל רופאים בעלי מוניטין, שהם לא בהכרח טובים או מתאימים יותר למטופל. המערכת עלולה למצוא עצמה במצב של חוסר יעילות כשחלק מהרופאים עמוסים מאוד והאחרים מובטלים באופן חלקי

לרפואה מרחוק כמה יתרונות: היא מאפשרת נגישות רבה יותר למטופל שאינו נדרש להגיע פיזית למרפאה או לבית החולים והיא מגדילה את הזמינות של המערכת, שכן הטיפול יכול להתבצע בשעות שונות ולא בהכרח בשעות הפתיחה של המרפאה. היא מגדילה גם את אפשרות הבחירה של המטופלים שיכולים לבחור מתוך היצע רחב הרבה יותר של מטפלים. העובדה שהמטופל נשאר בביתו מאפשרת גם תנאים סביבתיים נוחים וסטריליים יותר. בצד הכלכלי, רפואה מרחוק אינה דורשת השקעות מסיביות בתשתיות כמו רפואה רגילה (למשל, במיטות אשפוז ובמרפאות) והיא מאפשרת גמישות גדולה יותר למערכת.

ואולם, בצד היתרונות, טיפול מרחוק טומן בחובו לא מעט סכנות. בהיבט הרפואי, מאחר שהמטופל נמצא בביתו, הזמינות של צוות רפואי מתאים במקרה של החמרה במצב היא קטנה יותר. כמו כן, במקרים מסוימים, ובמיוחד כשמדובר במפגש ראשון של המטופל עם הצוות הרפואי, יש חשיבות רבה למפגש פיזי עם המטופל.

בצד הסכנות הרפואיות יש גם סכנות כלכליות. אמנה כמה מהן:

ביקושים מיותרים - בעיית ה-Moral Hazard במערכות בריאות מתייחסת לתופעה שבה מבוטחים צורכים שירותים הרבה מעבר לרצוי. רפואה מרחוק עלולה להחמיר תופעה זו כי היא הופכת את הטיפול הרפואי לזמין, נגיש ונוח יותר.

יצירת ביקושים - זהו אחד המאפיינים הבולטים ביותר של עולם הכלכלה הרפואית. מחקרים הראו שעלייה בהיצע של רופאים או של טכנולוגיות רפואיות, כמו מיטות אשפוז או מכשירי MRI, מביאה עימה בדרך כלל לעלייה בשימושים, לעתים מעבר לרצוי. רפואה מרחוק מגדילה באופן משמעותי את היצע השירותים. אם, לדוגמה, באזור מסוים היו שני בתי חולים, הרי מספר האשפוזים באזור היה חסום על ידי מספר מיטות האשפוז בהם. המעבר לאשפוז בית מסיר למעשה חסם זה. הוא הדין כמובן לגבי "ביקורי רופא" דרך האינטרנט.

אם בית חולים אינו מתוגמל על אשפוז בית, הנטייה שלו תהיה לאשפז גם חולים שהטיפול היעיל ביותר עבורם הוא דווקא בבית. באופן דומה, ההחלטה של קופת החולים איפה לאשפז או לטפל במבוטח תהיה תלויה במידה רבה במחיר שאותו היא משלמת תחת כל אחת מהחלופות

"הצפה" של רופאים מבוקשים - ללא חסמי הנגישות והזמינות, יש חשש שמטופלים רבים יבקשו להיות מטופלים מרחוק אצל רופאים בעלי מוניטין, שהם לא בהכרח טובים או מתאימים יותר למטופל. המערכת עלולה למצוא עצמה במצב של חוסר יעילות כשחלק מהרופאים עמוסים מאוד והאחרים מובטלים באופן חלקי.

הפניה לא יעילה של מטופלים - טיפול בית פותח בפני המערכת אפשרויות טיפול שלא היו לפני כן. בצד היתרון הרב בהרחבה זו של אפשרויות הטיפול, נשאלת השאלה כיצד מבטיחים שהחולים יופנו למטפל או לטיפול המתאים ביותר לצורכיהם.

במקרים מסוימים, ובמיוחד כשמדובר במפגש ראשון של המטופל עם הצוות הרפואי, יש חשיבות רבה למפגש פיזי עם המטופל. צילום: אילוסטרציה

אם, למשל, בית חולים אינו מתוגמל על אשפוז בית, הנטייה שלו תהיה לאשפז גם חולים שהטיפול היעיל ביותר עבורם הוא דווקא בבית. באופן דומה, ההחלטה של קופת החולים איפה לאשפז או לטפל במבוטח תהיה תלויה במידה רבה במחיר שאותו היא משלמת תחת כל אחת מהחלופות.

כדי להפיק את המרב מהיתרונות הרבים הטמונים ברפואה מרחוק, תוך התמודדות נכונה עם "תופעות הלוואי" הבלתי רצויות הכרוכות בה, על מערכת הבריאות להתארגן באופן שונה מהאופן שבו היא מאורגנת כיום וחשוב לעשות זאת מוקדם ככל הניתן.

(המאמר התפרסם לראשונה ב"דה מרקר")

נושאים קשורים:  רפואה מרחוק,  פרופ' קובי גלזר,  דעות,  קורונה,  טיפול בית
תגובות
11.08.2020, 08:14

במקצוע שלי, רפואת ראות, למעט מעקב קשריות ראתיות שהינו למעשה השוואה ע"י CT, רפואה מרחוק היא פיקציה ולא רפואה ממש.

אנונימי/ת
11.08.2020, 08:27

אשפוז בית מעביר עלויות גדולות על החולה במקום על מערכת. האם מי שמאושפז בבית ישלם פחות ביטוח בריאות כי הוא לא "נהנה " מהאוכל , מיטה, אחות של בית החולים, ביקור רופא פעמיים ביום רופא תורן זמין בלילה וכדומה?