מערכת המשלים

הקשר בין C3 במערכת המשלים לתאי B בפוליפוזיס נזאלי

במחקר זה החוקרים זיהו אוכלוסיה של תאי לימפוציט B גדולים בפוליפים נזאליים אשר הציגה כמויות גדולות של C3 תוך-תאי

פוליפוזיס נזאלי מתאפיין לעיתים קרובות בדלקת מתמשכת של רירית הסינוס הנזאלית, חזרת מחלה לאחר התערבות תרופתית או כירורגית ואסתמה המופיעה כתחלואה נלווית. שפעול בלתי מבוקר של מערכת המשלים עשוי להוביל לשינויים אימונולוגיים ולחולי. עד כה הצטבר ידע מועט בלבד בנוגע למקור ולבקרה של חלבוני המשלים המרכזיים בפתוגנזה של פוליפים נזאליים.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים מאפייני חלבוני המשלים, בייחוד בציר ה-C3-C3aR, והתמקדו במקורות תאיים בפוליפים נזאליים. הביטוי של חלבוני משלים, כולל C3,יC5 וקולטני אנפילטוקסינים, נותח באמצעות דגימות רקמה מפוליפים נזאליים, מהקונכיות תחתיהם ומקבוצת ביקורת בריאה, תוך שימוש בשיטות טרנקריפטומיות ומדידת חלבונים.

תבניות ספציפיות של ביטוי מערכת המשלים נמצאו בפוליפים נזאליים בהשוואה לקבוצת הביקורת. תבניות אלה התאפיינו בשפעול מוגבר של C3 ועלייה בתאים נושאי C3aR. לעומת זאת, לא נמצא הבדל בקשר לייצור תלוי אפיתל של C3. מעבר לביטוי תוך תאי מועט של C3 בלימפוציטים באופן כללי, החוקרים זיהו אוכלוסיה של תאי לימפוציט B גדולים בפוליפים נזאליים אשר הציגה כמויות גדולות של C3 תוך-תאי.

החוקרים סיכמו כי הנתונים אשר נאספו במחקר הצביעו על כך שלציר ה- C3-C3aR תפקיד משמעות בפוליפים נזאליים. כמו כן, בפעם הראשונה תוארה אוכלוסיית תאי B אשר הכילה רמות גבוהות של C3 תוך-תאי, מה שהצביע על תפקיד חדש של תאי B בשמירה על תהליך הדלקתי של מערכת המשלים.

מקור: 

Ulrike Werner et. al (2020)  Journal of Immunology Research https://doi.org/10.1155/2020/4832189

נושאים קשורים:  מערכת המשלים,  פוליפוזיס נזאלי,  דלקת,  מחקרים
תגובות