חדשות

עד כמה נעשה שימוש ברפואת אורחות חיים בקרב מתמחים בישראל?

מחקר חדש מצא כי מתמחים ברפואת המשפחה רואים ברפואת אורחות חיים חלק אינטגרלי של עבודתם, אך רמות הידע ותחושת המסוגלות שלהם לעשות זאת אינן גבוהות מספיק

רפואת אורחות חיים. אילוסטרציה

מחקר ישראלי חדש העריך את מוכנותם של מתמחים ברפואה המשפחה בישראל למתן ייעוץ בנושאי רפואת אורחות חיים. המחקר נערך בהובלת ד"ר לילך מלצקי, יו"ר החוג לרפואת אורחות חיים באיגוד רופאי המשפחה.

על פי ארגון הבריאות העולמי, שני שלישים מהמחלות ברחבי העולם נגרמות או מוחמרות כתוצאה מהרגלים לא בריאים באורח החיים. ההנחיות הקליניות הבסיסיות קוראות לשינוי אורח חיים כקו טיפולי ראשון למניעה וטיפול במרבית המחלות הכרוניות. על רקע זה התפתחה בעשור האחרון רפואת אורחות חיים: "פרקטיקה מבוססת ראיות לסיוע לחולים ובני משפחותיהם לאמץ ולקיים התנהגויות שישפרו את בריאותם ואיכות חייהם". בישראל, תכנית ההתמחות ברפואת המשפחה, המתבצעת בחמישה אתרי לימוד, יש חשיפה לא אחידה ללימוד נושאים ברפואת אורחות חיים. מטרת המחקר היתה אפוא לבדוק את רמת הידע, העמדות ותחושת המסוגלות של המתמחים לייעץ בנושא זה.

במחקר נמצא כי המתמחים ברפואת המשפחה בישראל רואים ברפואת אורחות חיים חלק אינטגרלי של עבודתם וכלי אפקטיבי לשיפור בריאות המטופלים אולם רמות הידע ותחושת המסוגלות שלהם לעשות זאת אינן גבוהות. מתמחים שעברו הכשרה ייעודית היו בעלי ידע ותחושת מסוגלות גבוהה יותר וכן גם מתמחים אשר הרגלי אורח החיים שלהם היו בריאים.

מסקנת המחקר היתה כי לרופאי המשפחה תפקיד משמעותי בניהול המחלות הכרוניות וכחלק מזה יש מקום לשימוש ברפואת אורחות חיים. המתמחים ברפואת המשפחה זקוקים להכשרה משמעותית לשיפור הידע ותחושת המסוגלות בנושא, יחד עם קידום אורח החיים האישי שלהם. עוד צוין כי הוראת רפואת אורחות חיים צריכה להיות בקדימות גבוהה במסגרת הכשרת מתמחים ברפואת המשפחה.

נושאים קשורים:  ד"ר לילך מלצקי,  רפואת אורחות חיים,  מחקר,  רפואת משפחה,  מתמחים,  הכשרת מתמחים,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
22.09.2020, 08:05

הכוונה לאורח חיים בריא חשובה ביותר. תזונה היא חלק חשוב בניהול מחלות כרוניות. זה שטח שמוזנח ביותר, רוב הרופאים בורים בידיעת תזונה בריאה. בכלל לא מתעסקים בזה, וזה מחדל.

22.09.2020, 08:14

כאילו שלפני המחקר לא חיברתם את זה שאורח חיים בריא יכול למנוע מחלות.
וזה שלרופאי משפחה אין מספיק ידע בנושא והטיפול שהם נותנים הוא הטיפול הנלמד על ידי מערכת הרפואה המודרנית AKA תרופות. כל עוד הציבור יישאר בור
וינוהל על ידי חברות הנהנות מתמריצים כלכליים, אנחנו נשאר חברה חולה, נמשיך לטפל בסימפטומים, נמשיך לקבל חולים, נמשיך לתת להם כדורים והם ימשיכו בהרגלי הצריכה החולה עד לביקור הבא.