קרצינומה של צוואר הרחם והעריה

ביטוי מופחת של MHC מסוג 1 בקרצינומה של צוואר הרחם והעריה - מנגנון אפשרי לעמידות תרופתית

למעלה משליש מה-SCC בצוואר הרחם והפות, הקשורים לנגיף הפפילומה האנושי, מראים אובדן קלונלי או מוחלט של ביטוי MHC מסוג 1

סרטן הרחם (צילום: אילוסטרציה)

ביטוי מופחת של MHC מסוג 1 בתאי גידול, נחשב כגורם מגן על הגידול, אך טרם נחקר בגידולים מסוג קרצינומה של צוואר הרחם והפות. במחקר, נמצא כי למעלה משליש מה-SCC בצוואר הרחם והפות, הקשורים לנגיף הפפילומה האנושי, מראים אובדן קלונלי או מוחלט של ביטוי MHC מסוג 1. כיוון שרבים מאלו היו חיוביים ל-PD-L1, טיפול בציר זה עלול להיות מוגבל.

ביטוי של MHCי(major histocompatibility complex) מסוג 1 בתאי גידול דרוש להצגת אנטיגנים וזיהוי ע"י מערכת החיסון הנרכשת. חוסר ביטוי או ביטוי מופחת של MHC מסוג 1 בתאי גידול, נחשב כגורם מגן על הגידול מפני מערכת החיסון בחלק מהגידולים האפיתליאליים. נושא זה טרם נחקר בגידולים מסוג קרצינומה של צוואר הרחם והעריה. כיוון שבגידולים חוזרים וגרורתיים של סרטן צוואר הרחם, החיוביים ל-PD-L1, ניתן טיפול בעיכוב PD-1, זיהוי גידולים עם אובדן MHC מסוג 1 הוא בעל משמעות קלינית לבחירת הטיפול הביולוגי.

במחקר זה, אימונוהיסטוכימיה של PD-L1 ו-MHC מסוג 1 כולל השרשראות הכבדות A,יB ו-C (המרכיבות את הקומפלקס של MHC מסוג 1) הוערכה ב-58 נגעי צוואר רחם ועריה הקשורים לווירוס הפפילומה האנושי. מתוכם 27 נגעים היו מסוג SILי(squamous intraepithelial lesions) ו-31 היו SCCי(squamous cell carcinoma) פולשניים. 84% מה-SCC ו-22% מה-SIL היו חיוביים ל-PD-L1, בעוד ש-35.5% (11/31) מה-SCC ו-18.5% (5/27) מה-SIL הראו אובדן קלונלי או מלא של MHC מסוג 1. אובדן MHC מסוג 1 היה נפוץ יותר בגידולים חיוביים ל-PD-L1י(10/26, 38%) לעומת שליליים (1/5, 20%) בגידולי SCC.

לסיכום, למעלה משליש מה-SCC בצוואר הרחם והעריה, הקשורים לנגיף הפפילומה האנושי, מראים אובדן קלונלי או מוחלט של ביטוי MHC מסוג 1, כולל מקרים רבים חיוביים ל-PD-L1. מצב זה מצביע על כך שיעילותם של מעכבי ציר PD-1/PD-L1 עלולים להיות מוגבלים בתת-הקבוצה של SCC, בגלל שיכול להיות כי מערכת החיסון תהיה בעלת יכולת לקויה להתמודד עם הגידול עקב אובדן ביטוי MHC מסוג 1.

מקור:

Dibbern ME. At el. (2020) The American Journal of Surgical Pathology. 44(9):1184-1191

נושאים קשורים:  קרצינומה של צוואר הרחם והעריה,  MHC מסוג 1,  עמידות לתרופות,  מחקרים,  וירוס הפפילומה האנושי – HPV
תגובות