קנאביס

האם קיים קשר בין שימוש בקנאביס לאפיגנום של הזרע?

במחקר זה נמצא כי שימוש של אבות בקנאביס ומרכיביו עשוי להשפיע על מתילציה של דנ״א הזרע ולהוביל לפגיעה בהתפתחות ובבריאות הצאצאים

תאי זרע. אילוסטרציה

ברחבי ארצות הברית, לגליזציית הקנאביס נהיית נפוצה יותר ויותר, כאשר צמח זה משמש כסם למטרות רפואיות ולהנאה. נכון להיום, קנאביס נחשב הסם הנפוץ ביותר לשימוש למטרות הנאה, והוא חוקי ב-11 מדינות ובוושינגטון די.סי. שימוש בקנאביס בקרב גברים הוא נושא לדאגה אשר לא נחקר היטב.

החוקרים ביקשו לבדוק מה הן ההשלכות ארוכות הטווח של חשיפה לקנאביס, ואיך קנאביס עלול להשפיע על היציבות האפיגנטית של הזרע בצורה שתשליך על בריאות והתפתחות הצאצאים.

סקירה זו תמצתה את נושא השימוש בקנאביס והפוטנטיות שלו בארצות הברית, וסיפקה סיכום של הידע בנוגע למתילציה של דנ״א כמנגנון אפיגנטי אשר פגיע בזרע לחומרים סביבתיים כמו קנאביס. החוקרים סיכמו ממצאים מתוך מחקרים אשר בחנו את ההשפעה של חשיפה הורית לקנאביס או לדלתא-9-טטרההידרוקנאבינול (THC, המרכיב הפעיל בקנאביס) על הפרופיל האפיגנטי של הגמטות ועל התנהגות הצאצאים. במחקרים אלו נמצאו שינויים משמעותיים במתילצית הדנ״א של הזרע בעקבות שימוש בקנאביס בבני אדם, וחשיפה ל-THC בחולדות. בנוסף, מחקרים שעשו שימוש במודלים של מכרסמים הראו מתילציות ושינויים התנהגותיים בחולדות אשר נולדו לאבות שנחשפו ל-THC או קנאבינואידים סינטטים.

הנתונים האלה מראים על צורך דחוף במחקר נוסף בתחום אשר יבחן את ההשפעה של חשיפה לקנאביס על בריאות והתפתחות הילד. צורך זה משמעותי במיוחד לאור השימוש הגובר בקנאביס בארה״ב.

מקור:

Schrott R et. al (2020) Environmental Epigenetics DOI: 10.1093/eep/dvaa002

נושאים קשורים:  קנאביס,  תורשה,  מריחואנה,  השפעה הורית,  טרום- הפרייה,  זרע,  מחקרים,  מתילציה של DNA
תגובות