חדשות

ניתוח נדיר ב"איכילוב" לתיקון עיוות בגבו של נער הסתיים בהצלחה

בניתוח המורכב הצליחו הרופאים לתקן עיוות בעמוד השדרה של נער הסובל מדיסטוניה צווארית מקומית ולאפשר לו לנשום, לשבת ולשכב

עמוד השדר של המטופל לפני הניתוח (משמאל) ולאחריו (מימין). צילום: דוברות איכילוב

ניתוח מורכב במרכז הרפואי איכילוב בתל אביב, שבוצע בגבו של נער בן 17 שסובל מדיסטוניה צווארית מקומית, הצליח לתקן עיוות בגבו ולאפשר לו לנשום, לשבת ולשכב.

יונתן בן ה-17 סובל מדיסטוניה צווארית מקומית מגיל שנה וחצי, לאורך השנים החל להתפתח עיוות משמעותי בצווארו שפגע באופן אנוש באיכות חייו. במשך שש השנים האחרונות לא יכל לשבת על כיסא או לשכב על מיטה. המצב החמיר כאשר קנה נשימתו נחסם והוא נאלץ לעבור פיום קנה על מנת שיוכל לנשום. בניתוח נדיר ומורכב הצליחו הרופאים בבית החולים איכילוב לתקן את העיוות ולקבע את עמוד השדרה ולאפשר לו לחזור ולעשות את הפעולות היומיומיות הבסיסיות.

אביו של תיאר: "המחלה החלה להשתלט על אופן הפעילות של יונתן מגיל 11, ראשו נטה לאחור ונטייה זו עיוותה לו את כל עמוד השדרה. יונתן תלמיד מעולה ועם ציונים גבוהים אך שלא כמו כל שאר התלמידים הוא אינו יכול לשבת על כיסא בכיתה, העיוות גם מנע ממנו לישון על גבו. השיא היה כאשר לפני כשנתיים גרם העיוות בגבו לכך שקנה הנשימה שלו נחסם. הוא היה בסכנת חיים ממשית. היינו אובדי עצות כיוון שכל הטיפולים והתרופות שקיבל לא הועילו".

ד"ר עמית סגל, מומחה לטיפול במחלות עמוד שדרה במחלקה לאורתופדיה בבית חולים דנה לילדים, ומשפחתו של יונתן הכירו לפני כשנה וחצי כאשר הגיעו להתייעצות. "בשיחה הראשונית עם יונתן ומשפחתו", הוא מספר, "העליתי את האפשרות הניתוחית והסברתי להם את חוסר הוודאות לגבי הצלחת הטיפול. בהמשך, לאחר שלא מצאנו בספרות הרפואית תיאור מקרה התואם את מצבו של יונתן, השלמנו סדרת התייעצויות מול בתי חולים נוספים בצפון אמריקה, אירופה, ניו זילנד ואף בסעודיה, אך לא מצאנו מרכז אחד שביצע ניתוח כזה בעבר.

"בזכות התגייסות צוות רפואי רב תחומי שכלל את המחלקה לאורתופדיית ילדים, רופאים מהרדמה וטיפול נמרץ ילדים ומחלקת עמוד שדרה מבוגרים, יכולנו להציע ליונתן טיפול. נבנתה תכנית ניתוחית שכללה הכנה ממושכת במשך שישה שבועות באשפוז, בהם עבר יונתן מתיחה הדרגתית בגבו על ידי משקולות הקשורות לראשו במתקן ייעודי", מתאר ד"ר סגל.

"הניתוח היה מאתגר מאוד בכל שלביו, אפילו עצם ההשכבה של יונתן על שולחן הניתוחים ומציאת המנח המתאים נוכח העיוות בגבו לביצוע הניתוח, לא היתה מובנת מאליה. הניתוח נמשך כעשר שעות ובמהלכו הוצא מרגלו שתל עצם ששימש להשתלתו בעמוד השדרה ליצירת איחוי מהיר בין החוליות. לאחר מכן הכנסנו ברגים בגולגולת ובחוליות המתוכננות, תוך עזרה במערכת ניווט בחוליות העליונות בצוואר. בשלב הסופי תיקנו את העיוות וקיבענו את עמוד השדרה והגולגולת במנח החדש", מסביר ד״ר סגל.

צילום: דוברות איכילוב

כאשר התעורר יונתן מהניתוח והתאושש, לא היה אחד שנשאר אדיש למראהו. לאחר שש שנים שבהן לא היה מסוגל לכך, הוא חזר לשבת על כיסא ולישון על גבו. "אחרי כל כך הרבה זמן שהייתי מוגבל בתנועה וחסר תקווה שאוכל לחזור לשבת ולשכב כמו כל אדם אחר, אני מרגיש אופטימי ושמח יותר מאי פעם", אומר יונתן. "אני נחוש כעת להתמיד ולהשקיע בשיקום שמחכה לי כדי שבהמשך אוכל ללכת.

ד"ר סגל מוסיף: "היתה לי הזכות לעמוד במרכז צוות מסור וזכות גדולה אף יותר לטפל ביונתן. ליונתן יש עוד דרך שיקומית ארוכה המלאה במשוכות גבוהות. אני מאמין שעם הנחישות שלו ושל משפחתו והמשך התגייסות הצוות הרפואי כאן ובשיקום, יוכל לעמוד שוב על הרגליים וללכת זקוף".

נושאים קשורים:  ד"ר עמית סגל,  אורתופדית ילדים,  איכילוב,  ניתוח עמוד שדרה,  דיסטוניה צווארית,  חדשות
תגובות
02.02.2022, 19:32

ד״ר סגל הוא רופא מהסוג שכולנו רוצים להיות: מקצוען, צנוע, אנושי וחבר.
אין פלא שהוא פורץ גבולות,ואין ספק שעבורו השמיים הם הגבול

02.02.2022, 19:49

לפי הצילומים - פשוט נראה מדהים!
שאפו !!

03.02.2022, 07:08

ברכות . כל הכבוד למנתחים ורפואה שלמה למנותח

09.02.2022, 22:12

כל הכבוד!!!

03.04.2022, 19:36

לטובת ה LAYMEN = "לא אורתופדים" כדאי במקרים כאלו, להדגיש/לציין עם חיצים על גבי הצילומים את השינוי שחל בעקבות הניתוח.
מעבר לכך, טיפול כירורגי מרשים בבעיה כה מסובכת.
יישר כוח!!