מחקרים

שימוש בתרופות וקצב ההתקדמות של אטרופיה גאוגרפית

ממחקר אשר פורסם לאחרונה עולה כי מתקיים קשר בין שימוש במשתנים לבין קצב ההתקדמות של אטרופיה גאוגרפית

נטילת תרופות. אילוסטרציה

הקשר שבין ההתקדמות של אטרופיה גאוגרפית (Geographic atrophy – GA) לבין מצב בריאותי כללי ושימוש בתרופות הינו עודנו לא ידוע. במחקר אשר ממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת British Journal of Ophthalmology שרטטו החוקרים באופן ידני GA של 318 עיניים, וזאת כחלק ממחקר Age-Related Eye Disease Study. החוקרים חישבו את קצב הגדילה המותאם לקוטר ה-GA, אשר הוגדר כיחס שבין קצב גדילת שטח ה-GA לבין ממוצע קוטר ה-GA בין הביקורים הראשון והאחרון של המעקב (עם זמן מעקב ממוצע של 5.3 שנים).

מידע בדבר ההיסטוריה הבריאותית הכללית של המטופלים ומידע לגבי תרופות נאספו באמצעות שאלונים אשר מולאו על ידי הנבדקים בעת ההרשמה למחקר. הערכה לקשר שבין קצב הגדילה המותאם לקוטר ה-GA ו-27 פקטורים בריאותיים סיסטמיים בוצעה בעזרת שימוש מודלים חד ורב-משתניים של רגרסיה לינארית לאפקטים משולבים.

תוצאות המחקר הדגימו כי במודל החד-משתני, קצב הגדילה של GA בעין אחת נמצא קשור לקיום של GA בעין השנייה (p=0.002), להיסטוריה של יתר לחץ דם (p=0.03), לשימוש בתרופות מפחיתות כולסטרול (p<0.001), לשימוש בחסמי בטא (p=0.02), לשימוש במשתנים (p<0.001) ולשימוש בתחליפי הורמון תירואיד (p=0.003). מתוך 6 הפקטורים הנ"ל, מה שהודגם הפקטורים אשר הודגמו כבעלי קשר בלתי תלוי לקצב הגדילה גם במודל הרב-משתני היו - GA בעין השנייה (p=0.008), שימוש בתרופות מפחיתות כולסטרול (p=0.002) ושימוש במשתנים (p<0.001). קצב הגדילה של קוטר ה-GA היה גבוה יותר בקרב מטופלים המקבלים טיפול עם תרופות מפחיתות כולסטרול (בהשוואה לאלו אשר אינם) ובקרב אלו העושים שימוש במשתנים (בהשוואה לאלו אשר אינם) עם עודף של 51.1% ו-37.8%, בהתאמה.

מתוצאות מחקר זה עולה כי יתכן ולקצב הגדילה של אטרופיה גיאוגרפית קשר למצב העין השנייה, שימוש בתרופות להפחתת כולסטרול ושימוש במשתנים. ברם, קשר פוטנציאלי זה אינו קשר סיבתי. על כן, החוקרים קוראים לביצוע מחקרים אשר יבחנו את קשר זה לעומקו.

מקור:

Shen, L. L., Xie, Y., Sun, M., Ahluwalia, A., Park, M. M., Young, B. K., & Del Priore, L. V. (2021). Associations of systemic health and medication use with the enlargement rate of geographic atrophy in age-related macular degeneration. British Journal of Ophthalmology.‏

נושאים קשורים:  מחקרים,  אטרופיה גאוגרפית,  שימוש בתרופות,  כולסטרול
תגובות