מחקרים

חשיפה אמהית ל-THC והשפעתה על התפתחות לב העובר

ממחקר אשר פורסם לאחרונה עולה כי חשיפה הריונית של האם לדלתא-9-טטרהידרוקנבינול (THC) מביאה לפגיעה התפתחות בהתפתחות לב העובר והתפקוד הלב לאחר הלידה

שימוש בקנאביס והריון. אילוסטרציה

קנאביס נצרך יותר ויותר על ידי נשים בהריון למטרות פנאי, כמו גם בשל השפעותיו נוגדות הבחילה ונוגדות החרדה, וזאת למרות המחקרים לגבי בטיחותו במהלך ההריון. לפיטוקנבינואידים המצויים בקנאביס היכולת לעבור דרך השליה ולהיכנס למחזור הדם של העובר. דיווחים אחרונים מצביעים על כך ששימוש בקנאביס במהלך ההריון קשור לתוצאים שליליים בעובר, כולל הגבלה בגדילת העובר וצורך בטיפול נמרץ סביב הלידה. המידע בדבר ההשפעות של דלתא-9-טטרהידרוקנבינול (THC) על התפתחות לב העובר, הינו עודנו חסר.

במחקר אשר ממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת Cannabis and Cannabinoid Research ביקשו החוקרים לבחון את התוצאים של חשיפה אימהית ל-THC על התפתחות לב העובר בעכברים. החוקרים בדקו את השפעות החומר תוך מתן מינון של 0, 5 או 10 מ"ג/ק"ג/יום של THC במתן פומי לעכברי C57BL/6 החל מיום 3.5 לחיים העובריים. הצאצאים נאספו ביום 12.5 לחיים העובריים לשם ביצוע ניתוח מולקולרי. ביום 17.5 לחיים העובריים בוצע ניתוח של המורפולוגיה הלבבית, או לחילופין ביום 21 לאחר לידה, וזאת על מנת להעריך את התפקוד הלבבי.

תוצאות המחקר הדגימו כי חשיפה אימהית ל-THC הביאה לשלל הפרעות לב בעוברים אשר נבדקו ביום 17.5 לחיים העובריים, וזאת עם שכיחות של 44% ו-55% בקבוצות הטיפול של 5 ו-10 מ"ג/ק"ג/יום, בהתאמה. חשיפה אמהית ל-THC בצאצאים גרמה לפגם במחיצת הבין- חדרית (VSD), נפח גדול יותר של המסתם הסמילונרי, ועובי דופן שריר הלב (מיוקארד) גבוה יותר. בנוסף לכך, בנשים אשר נחשפו ל-THC נצפה שגשוג מוגבר של תאי המיוקרד החדרי, וביטוי מופחת של מספר גורמי שעתוק לבבי בעוברים ביום 12.5 לעוברות. לבסוף, בנשים אשר צרכו THC בהריון, הודגמה פגיעה בתפקוד הלב עם ירידה במקטע הפליטה, זאת בנוסף ל-Fractional shortening ותפוקת לב ירודה בגורים 21 יום מהלידה.

מתוצאות המחקר עולה כי חשיפה אימהית ל-THC במהלך ההיריון גורמת להיפרפלזיה של שריר הלב ולהתעבות מסתם הסמילונרי בלב העובר, זאת בנוסף להפרעה בתפקוד הלב לאחר הלידה. מחקר זה מצביע על כך שצריכת קנאביס אימהית עשויה לעורר חריגות בתפקוד הלב ופגעה בתפקוד הלב בחיים שלאחר הלידה.

מקור:

maternal exposure, delta-9-tetrahydrocannabinol (THC), fetal heart Robinson, G. I., Ye, F., Lu, X., Laviolette, S. R., & Feng, Q. (2022). Maternal Delta-9-Tetrahydrocannabinol Exposure Induces Abnormalities of the Developing Heart in Mice. In Cannabis and Cannabinoid Research. Mary Ann Liebert Inc. https://doi.org/10.1089/can.2022.0180

נושאים קשורים:  מחקרים,  THC,  עישון קנאביס בהריון,  פגיעה לבבית,  אקו לב עובר
תגובות