חדשות

ועדת הבדיקה של משרד הבריאות: להפחית ב-50% את פעילות יחידת ה-IVF באסותא ראשל"צ

צפיפות ותהליכי עבודה לקויים במעבדת הפוריות והעדר תיק קליני ממוחשב לניהול הרשומה הרפואית – על אף הליקויים שנמצאו, בוועדת הבדיקה מסבירים: "לא ניתן לסגור לחלוטין את היחידה כדי למנוע ניוד עוברים" | פורום המטופלות הנפגעות: "די לטיוח העובדות"

בית החולים אסותא ראשון לציון. צילום: Roman Yanushevsky/ שאטרסטוק

משרד הבריאות פרסם אתמול (א') את מסקנות ועדת הבדיקה שהוקמה בעקבות החלפת העוברים בבית החולים אסותא ראשון לציון ובראשה עמדה ד"ר הגר מזרחי, ראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות. ד"ר מזרחי הודיעה לאסותא מרכזים רפואיים כי על מנת לשמור על טובת המטופלות בבית החולים אסותא ראשון לציון וכן על מנת להגן על בריאות הציבור, הוחלט לאפשר המשך פעילות היחידה להפריה חוץ גופית - IVF, אך יש להפחית במחצית את מחזורי הטיפול ביחידה.

ד"ר מזרחי הסבירה במסיבת עיתונאים שנערכה אתמול כי לא ניתן לסגור את היחידה לאור העובדה שהדבר ידרוש ניוד של עוברים מוקפאים, מה שעלול לגרום לפגיעה בהם. בנוסף, עלול הניוד לנתק את הקשר בין הרופאים והרופאות המטפלים שליוו את המטופלת ובכך לשבור את הרצף הטיפולי.

חרף הפעולות המתקנות הרבות שננקטו על ידי אסותא ראשון לציון לאחר האירוע, אמרה ד"ר מזרחי, עדיין קיימים ליקויים העלולים לפגוע בבטיחות ובבריאות המטופלים. הליקויים שנמצאו כללו תהליכי עבודה לקויים במעבדה, צפיפות משמעותית במעבדת הפוריות והעדר תיק קליני ממוחשב לניהול הרשומה הרפואית.

משרד הבריאות יבחן בהמשך הנחיות אלו ויבחן הרחבה מחודשת של השירות ביחידה במידה שיבוצעו שינויים מהותיים הכוללים תיקון תהליכי העבודה ביחידה, בדגש על תהליכי זיהוי, תיעוד ושדרוג תשתיות פיזיות ושיפור תהליכי עבודה, מתוך מטרה למנוע טעויות ולטובת ייצור רצף תהליכי נח לעובדים. כן מתבקשת יחידת ה-IVF להפעיל תיקים קליניים ממוחשבים באופן מלא, לרבות מרפאה ומעבדה, אשר תאפשר מעקב רשומה רפואית סדור.

במידה שיחול שינוי מהותי בפרמטרים הללו, הודיע המשרד, הוא יבחן את האפשרות להרחבת היקף הפעילות לאחר ביצוע בקרה ביחידה. בהתאם למהות השינוי והיקפו ניתן יהיה לשקול את העלאת הפעילות, במבנה ובהיקף כח האדם הנוכחיים, עד ל-75% מהיקף מחזורי הטיפול המקורי שנעשה בבית החולים. עוד הדגישה ד"ר מזרחי כי יש פעולות נוספות שעל "אסותא ראשון לציון" להשלים בהקדם האפשרי אל מול גורמי המקצוע המתאימים במשרד הבריאות.

פורום המטופלות הנפגעות: "משרד הבריאות עושה יד אחת עם אסותא" 

בעקבות המסקנות פרסם "פורום המטופלות נפגעות אסותא" תגובה חריפה: "משרד הבריאות מעדיף ולא בפעם הראשונה 'להעלים' את הנפגעות, לדלג מעליהן, כאילו שהמחדל הנורא לא טלטל את חייהן. משרד הבריאות חייב להבין שהחיים הם לא תכנית ריאליטי. אנו הקורבנות, אנו אלו שערות בלילות כבר שבועות, די לגיבוי המלא לבית החולים שהתנהל לכאורה ברשלנות מזעזעת.

"אנו קוראות ודורשות ממשרד הבריאות: די לשתיקה הצורמת! דברו איתנו והסבירו לנו מה קורה, תנו לנו מענה לכל השאלות הקשות שעד כה לא קיבלנו עליהן תשובה. הראו לנו בשקיפות מלאה שהמחדל נבדק ברצינות ולעומק, משום שכרגע, על פניו ניתן הרושם שמשרד הבריאות עושה יד אחת עם אסותא במאמץ לכאורה להוריד את האירוע הנוראי הזה מסדר היום ולגמדו. זה לא ילך. אנחנו כאן בכדי לקבל תשובות, ולא נשקוט עד שנקבל אותן. די להפקרות ודי לטיוח העובדות״.

נושאים קשורים:  אסותא ראשון לציון,  ועדת בדיקה,  חדשות,  ד"ר הגר מזרחי,  טיפולי פוריות
תגובות