חדשות

סקר: כמעט 30% מהרופאים לא רוצים שילדיהם ילמדו רפואה

סקר של "מאוחדת" בקרב מאות רופאים מגלה: 40% מהם יעדיפו שילדיהם יעבדו בהיי-טק | הסיבות: עומס, שחיקה, שכר לא הולם ואלימות נגד רופאים | 55% ימליצו לילדיהם ללמוד רפואה בשל השליחות והעניין

שחיקה בקרב רופאים. אילוסטרציה

סקר שערכה לאחרונה קופת חולים מאוחדת לרגל יום הרופא מצא כי 29% מהרופאים ימליצו לילדיהם שלא ללכת בדרכם ולא ללמוד רפואה, בשל עומס בעבודה (63%) שחיקה ושכר לא הולם (60%). הסקר בוצע בקרב 402 רופאים ב"מאוחדת". 40% מהם מעדיפים שילדיהם יבחרו לעסוק בהיי-טק.

43% מהרופאים ציינו כאחת הסיבות לאי המלצה היא הירידה במעמד הרופא ו-25% לא ימליצו על המקצוע בגלל האלימות שמופנית כלפי הצוותים הרפואיים.

לעומת זאת, 55% מהרופאים ימליצו לילדיהם ללמוד רפואה בשל השליחות במקצוע (77%), העניין והגיוון (68%) והיציבות התעסוקתית (53%). נתון זה עולה ל-64% בקרב רופאים שבאים משושלת משפחתית של רופאים. רופאי ילדים נמצאים בראש רשימת הממליצים (73.5%), אחריהם רופאי נשים (63%) ורופאי עיניים (60%).

ד"ר דב אלבוקרק, סמנכ"ל רפואה ב"מאוחדת", מסר: "אחד האתגרים המרכזיים בעולם הרפואה בשנים האחרונות הוא לשמר את הרופאים המצוינים שבמערכת ובמקביל לצרף לשורותינו רופאים חדשים. אנחנו גאים לראות בתוצאות הסקר, שרובם המכריע של הרופאים שלנו מרגישים שליחות ומוצאים עניין מקצועי ויציבות. לצד זאת, הרופאים מביעים את האתגרים שבמקצוע כמו הכשרה ממושכת וקשה ואלימות כלפי צוותי הרפואה. אנו נמשיך להיות קשובים לצרכים ולרצונות של הרופאים שלנו, שנמצאים בחוד החנית של הרפואה בקהילה".

ד"ר עמיר לאור, מומחה ברפואת ילדים ב"מאוחדת", מגדל את דור ההמשך כששני ילדיו לומדים רפואה במסגרת עתודה צה"לית. יולי (20) נמצאת בשיאה של השנה השלישית ללימודים וגיא (18) בשנתו הראשונה, שניהם לומדים ב"הדסה עין כרם" וגרים במעונות ייעודיים בקמפוס.

"יולי וגיא ספגו את עולם הרפואה מגיל אפס, ואין ספק שרפואה זו השפה המדוברת בבית. כשהם היו קטנים היתה לי מרפאה בבית, אז הם ראו את הוקרת התודה של המטופלים כלפיי ואת הסיפוק הרב שלי מהמקצוע", אומר ד"ר לאור.

"במקביל", לדבריו, "הם גם מכירים מקרוב את המחיר האישי הגבוה שמשלמים במקצוע כה שוחק, כי בתחילת הדרך המקצועית של כל רופא השעות ארוכות והשכר נמוך מאוד. אבל מי שזה נמצא בדמו מצליח להתגבר גם על המכשולים האלה, עם כמה שזה לא פשוט. מאז שאני זוכר את עצמי, תמיד רציתי להיות רופא. בגיל 15 התנדבתי במד"א, ובשלב מסוים הפכתי לאחראי על כל המתנדבים וייצגתי את מד"א במשלחות בחו"ל. בהמשך, בשירות הצבאי שלי שירתי כחובש קרבי ומשם המשכתי באופן טבעי ללימודי רפואה".

ד"ר לאור ציין כי הוא מבין את הסיבות שרבים מחבריו למקצוע מעדיפים שילדיהם ילכו במסלולים אחרים. "ברור לי שהתגמול גבוה בהייטק ואין לי ספק שזה קורץ. אין ספק שמקצוע הרפואה מאוד קשה ושוחק, אבל מעט מאוד רופאים נכנסו לעולם הזה בשביל הכסף. כשילדיי היו קטנים ואני הייתי רופא בתחילת דרכי, חשבתי שזה לא העתיד שאני רוצה עבורם ועבור הילדים שלהם. אבל כנראה שזה היה בלתי נמנע".

נושאים קשורים:  ד"ר עמיר לאור,  סקר,  רפואה,  הייטק,  מאוחדת,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
09.01.2023, 16:43

הכותרת מטעה.
רוב הרופאים רוצים שילדיהם ימשיכו במקצוע. לא מכיר עוד מקצוע עם שיעור מרוצים כזה גבוה.

אנונימי/ת
09.01.2023, 20:45

האם הכותרת המטעה משרתת את הסתדרות הרופאים ששמה כמטרה להציג את הרופאים באופן קבוע כמסכנים?
למרות ה"מסכנות" שמוצגת תדיר בתקשורת, 55% מהרופאים רוצים שילדיהם ילמדו רפואה , וזוהי תמצית המחקר

אנונימי/ת
10.01.2023, 08:28

לעשות סקר כזה בקרב רופאי קופת חולים לא נותן תמונה אמיתית צריך לכלול גם רופאי בתי חולים. וכן זה מקצוע שרבים עושים בו הרבה....כסף ופה עושים הצגה כאילו זה לא חשוב

אנונימי/ת
10.01.2023, 22:41

גם אני המלצתי לשלושת ילדי, לא ללמוד רפואה. ואכן, אףאחד מהם לא למד רפואה.