חדשות

סיכון מוגבר לקרישי דם בטיסות ארוכות לנשים בהריון

מחקר מהאוניברסיטה העברית ואיכילוב מצא כי בקרב נשים בהריון הסיכון לפקקת ורידים בעקבות טיסה היה גבוה ב-40% | הסיכון נמצא בתקופת זמן של עד כחודשיים מהטיסה

אישה בהריון בעת טיסה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

במחקר חדש, שנערך בשיתוף פעולה בין המחלקה לסטטיסטיקה ומדע הנתונים באוניברסיטה העברית והמרכז הרפואי איכילוב בתל אביב, נמצא כי בקרב נשים בהריון הסיכון לפקקת ורידים בעקבות טיסה היה גבוה ב-40%. סיכון זה נמצא בתקופת זמן של עד כחודשיים מהטיסה. הממצאים פורסמו לאחרונה בכתב העת American Journal of Obstetrics & Gynecology MFM

פקקת ורידים, שנפוצה פי חמישה בקרב נשים במהלך ההריון וכמעט פי 80 בתקופה שלאחר הלידה, מהווה את אחד הגורמים המובילים לתחלואה אימהית ואף לתמותה. בעוד שמחקרי עבר מצאו כי טיסות ארוכות בגובה רב מעלות משמעותית את הסיכון למחלה, עד היום המידע בקרב נשים בהריון היה מצומצם מאוד.

המחקר הנוכחי נערך על ידי ד"ר שי רם וד"ר הילה שלו רם, בהנחיית פרופ' יריב יוגב מהבית החולים איכילוב, יחד עם הדוקטורנטית ביתיה נויהוף בהנחיית פרופ' מיכה מנדל מהמחלקה לסטטיסטיקה ומדע הנתונים באוניברסיטה העברית.

צוות החוקרים התבסס על מאגר נתונים רפואי נרחב ונתוני ביטוח טיסות שנרכש דרך קופת חולים מוכרת. "ערכנו ניתוח נתונים של יותר מ-450,000 נשים שילדו בין השנים 2010-2019", משתפת הדוקטורנטית נויהוף ומוסיפה: "השווינו בין הנשים שטסו במהלך ההריון לבין אלו שלא טסו במהלכו, תוך התמקדות במקרים של פקקת ורידים כשמונה שבועות לאחר הטיסה". שיטה זו, אפשרה לחוקרים לחשב סטטיסטית את יחס הסיכון ליום ללקות בפקקת ורידים שלאחר טיסה בזמן הריון או במשכב הלידה.

שיעור הנשים אשר אובחנו עם פקקת ורידים לאחר הטיסה היה נמוך מאוד, אך ממצאי המחקר הצביעו כי יחס הסיכון ליום בקרב קבוצה זו גבוה ב-40%.  הממצאים מדגישים את החשיבות בהתנהלות מניעתית כמו שתייה מרובה, הקפדה על תנועה במהלך הטיסה ואף שימוש בגרביים אלסטיים.

"פקקת ורידים היא אירוע נדיר יחסית, אך בעיקר בקרב נשים עם גורמי סיכון נוספים פרט להריון, חשוב מאוד להקפיד על ההמלצות לרפואה מונעת ולהיוועץ ברופא המטפל טרם לכן, כדי למנוע אירוע שעשוי להיות מסכן חיים", מסכמת ד"ר רם.

נושאים קשורים:  פקקת ורידים,  הריון,  מחקר ישראלי,  איכילוב
תגובות