מחקרים

האם נוגדי דיכאון יעילים לטיפול במצבי כאב?

סקירה על יעילותם של נוגדי דיכאון למצבי כאב שונים העלתה ממצאים שאינם חד-משמעיים. אמנם הודגמה לעיתים יעילות בעקבות הטיפול, אך במרבית המקרים לא נצפתה יעילות ברורה

22.03.2023, 16:45

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'The BMJ', מטרת החוקרים הייתה לערוך סקירה מקיפה של היעילות, הבטיחות והסבילות של תרופות נוגדות דיכאון לצורך טיפול בכאב. החוקרים ערכו סקירה כוללת של סקירות שיטתיות, ולצורך כך השתמשו במסדי הנתונים PubMed,י Embase, PsycINFO ו-Cochrane Central Register of Controlled Trials החל מראשיתם ועד ל-20 ביוני 2022. החוקרים כללו סקירות שיטתיות אשר השוו כל תרופה נוגדת דיכאון עם אינבו עבור כל מצב כאב בקרב מבוגרים.

חילוץ הנתונים נערך באופן בלתי תלוי על ידי שני סוקרים שונים. מדד התוצא הראשוני היה כאב; במקרים של הפרעות כאב ראש הוא הוגדר כתדירות כאבי הראש. תוצאי כאב מתמשכים הומרו לסולם של 0 (ללא כאב) עד 100 (הכאב הגרוע ביותר), והוצגו כהבדלים ממוצעים (רווח בר-סמך של 95%). תוצאים דיכוטומיים הוצגו כיחס הסיכונים (רווח בר-סמך של 95%). הנתונים חולצו מנקודת הזמן הקרובה ביותר לסיום הטיפול. כאשר היה שוני גדול מדי בעת סיום הטיפול בניסויים השונים שנסקרו, החוקרים חילצו נתונים מהתוצא או מנקודת הזמן עם המספר הגדול ביותר של ניסויים ושל משתתפים. תוצאים שניוניים כללו בטיחות וסבילות (הפסקות בשל תופעות לוואי). החוקרים ערכו סיווג של ממצאי ההשוואות לפי יעילות הטיפול – יעיל, לא יעיל, או לא חד משמעי. ודאות הראיות הוערכה לפי ה-grading of recommendations assessment, development, and evaluation.

בסך הכל נכללו 26 סקירות (156 ניסויים ייחודיים ולמעלה מ-25,000 משתתפים). הסקירות הללו דיווחו על יעילותן של תרופות נוגדות דיכאון משמונה קבוצות לצורך טיפול ב-22 מצבים שונים של כאב (42 השוואות שונות). אף סקירה לא סיפקה עדות ברמת וודאות גבוהה על יעילותן של התרופות נוגדות הדיכאון לטיפול במצבי כאב שונים. נמצאו 11 השוואות (תשעה מצבים) בהן תרופות נוגדות דיכאון הראו יעילות, כאשר ארבע מתוכן היו עם ראיות ברמת ודאות בינוניות: מעכבי ספיגה חוזרת של סרוטונין ונוראפינפרין (SNRIs) לטיפול בכאבי גב (הבדל ממוצע 5.3-, רווח בר-סמך של 95% 7.3- עד 3.3-), כאב לאחר ניתוח ( 7.3-, 12.9- עד 1.7-), כאב נוירופתי (6.8-, 8.7- עד 4.8-) ופיברומיאלגיה (יחס הסיכונים 1.4, רווח בר-סמך של 95% 1.3 עד 1.6). ב-31 ההשוואות הנוספות לא נצפתה יעילות בעקבות הטיפול עם תרופות נוגדות דיכאון (חמש השוואות), או שהראיות לכך לא היו חד משמעיות (26 השוואות).

לסיכום, ב-11 מתוך 42 השוואות שנכללו בסקירתם של החוקרים נמצא כי תרופות נוגדות דיכאון הראו יעילות לטיפול בכאב, כאשר הטיפול עם SNRI נבדק בשבע השוואות מתוך ה- 11 בהן הודגמה יעילות. ב-31 ההשוואות האחרות שנבדקו הטיפול עם תרופות נוגדות דיכאון לא היה יעיל, או שהראיות לגבי היעילות לא היו חד משמעיות. החוקרים מציינים כי ממצאיהם מצביעים על כך שיש להימנע מגישה כוללנית בעת מתן מרשמים לתרופות נוגדות דיכאון לטיפול במצבי כאב שונים.

מקור:

Ferreira G E, Abdel-Shaheed C, Underwood M, Finnerup N B, Day R O, McLachlan A et al. Efficacy, safety, and tolerability of antidepressants for pain in adults: overview of systematic reviews BMJ 2023; 380 :e072415 doi:10.1136/bmj-2022-072415

נושאים קשורים:  מחקרים,  תרופות נוגדות דכאון,  כאב ראש,  כאב כרוני
תגובות