מחקרים

האם אנטי-סנס אוליגונוקלאוטידים יוכלו לשמש כאפשרות טיפולית לקורונה?

אנטי-סנס אוליגונוקלאוטידים אשר פותחו כנגד אזורים שונים בגנום של הנגיף SARS-CoV-2 מנעו הדבקה של תאים בווריאנטים שונים של הנגיף

08.05.2023, 16:17
וריאנט של נגיף הקורונה. אילוסטרציה

אף על פי שמגפת הקורונה החלה לפני כשלוש שנים, הנגיף האחראי למחלה, SARS-CoV-2, ממשיך להדביק אנשים ברחבי העולם. עקב כך, קיים צורך בפיתוח של תרופות חדשות כנגד הנגיף. טכנולוגיה אחת אשר עד כה לא נחקרה דיה כנגד נגיף הקורונה היא אנטי-סנס אוליגונוקלאוטידים (ASOs) - חומצות גרעין חד-גדיליות קצרות וממוקדות ל-RNA transcripts המאפשרות לשנות את הביטוי שלהם.

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'PLOS ONE', החוקרים פיתחו ASOs ממוקדים נגד הגנום של SARS-CoV-2 ו-host entry factors,יACE2 ו-TMPRSS2. הפיתוח התמקד ביכולת של ה-ASO לעכב את ההדבקה התאית על ידי SARS-CoV-2. באמצעות ה-SARS-CoV-2 bioassay platform אותה פיתחו החוקרים בעבר, נסקרו 180 ASOs הממוקדים לאזורים שונים בגנום של SARS-CoV-2, וזוהו מספר ASOs אשר חסמו בפוטנטיות הדבקה in vitro ב-SARS-CoV-2.

יש לציין כי מספר ASOs נבחרים שמרו על פעילות הן כנגד הווריאנט WA1 והן כנגד B.1.1.7 (הידוע בכינויו אלפא). סקירה של ה-ASOs ACE2 ו-TMPRSS2הראתה כי ההתמקדות של ACE2 הובילה גם למניעה של הדבקה על ידי הנגיפים WA1 ו-B.1.1.7 SARS-CoV-2 בשורות התאים שנבדקו.

לסיכום, בהתחשב בהצלחה המוכחת של ASOs בהתוויות אחרות, ממצאי החוקרים קוראים לעריכת מחקרים נוספים לצורך פיתוח של ASOs המכוונים ל-SARS-CoV-2 ול-host entry factors כטיפולים אפשריים למחלת הקורונה.

מקור:

Qiao Y, Wotring JW, Zhang CJ, Jiang X, Xiao L, Watt A, et al. (2023) Antisense oligonucleotides to therapeutically target SARS-CoV-2 infection. PLoS ONE 18(2): e0281281. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0281281

נושאים קשורים:  מחקרים,  קורונה,  נגיף הקורונה,  אנטיסנס אוליגונוקלאוטיד,  טיפול אנטי-ויראלי
תגובות