חדשות

שילוב של נוגדנים דו-ספציפיים הביא לתוצאות טיפול טובות במיאלומה

במחקר בינלאומי, שבו לקחו חלק גם מרכזים רפואיים מישראל, הוצגו תוצאות ראשוניות מעודדות בטיפול המשלב שני נוגדנים דו ספציפיים - Tecvayli ו-Talquetamab - על שתי מטרות שונות של תאי מיאלומה

תאי סרטן במיאלומה נפוצה. צילום הדמיה: שאטרסטוק

מחקרים חדשים שהוצגו בכנס האגודה האמריקאית לאונקולוגיה קלינית (ASCO), שנערך בראשית יוני בשיקגו, ארה"ב, מעוררים תקווה ביחס לטיפול במיאלומה נפוצה.

במחקר אחד, בהובלת פרופ' יעל כהן, מנהלת יחידת המיאלומה במרכז הרפואי איכילוב, שנערך במרכזים רפואיים במדינות שונות וביניהם "איכילוב", "שיבא ו"הדסה" בישראל, הוצגו תוצאות ראשוניות מניסוי שלב 1 שבדק שילוב של שני נוגדנים דו ספציפיים - טקוולי (Tecvayli) וטלקטאמב (Talquetamab) - על שתי מטרות שונות של תאי מיאלומה - GPRC5D ו-BCMA.

טקוולי הוא הנוגדן הדו-ספציפי הראשון שאושר באוקטובר 2022 על ידי ה-FDA לטיפול במיאלומה נפוצה עמידה או חוזרת בקו רביעי.

זהו ניסוי ראשון שבדק שילוב של שני נוגדנים במטרה להתגבר על עמידות לטיפול נוגדנים דו-ספציפיים של סוכן יחיד. טקואיאלי הוא נוגדן דו ראשי המכוון כנגד BCMAי(B Cell Maturation Antigen), הנמצא על פני תא המיאלומה ובו זמנית מתחבר גם לחלבון CD3 בתאי T של המערכת החיסונית. בפעילות משולבת זו, הנוגדן מפעיל את מערכת החיסון כנגד תאי המיאלומה בדומה ל-CART. התרופה הוכחה כיעילה בטיפול במיאלומה נפוצה עמידה לטיפולים הקיימים.

התרופה השנייה היא טלקטמאב, הפועלת במקביל על תאי ה-T של מערכת החיסון ועל החלבון GPRC5D. מטרת המחקר היתה להעריך את הבטיחות ולזהות מינון אופטימלי של משלב הנוגדנים הדו-ספציפיים.

התוצאות הראו שיעור תגובה אובייקטיבי, ORR, של 87% בכל רמות המינון של שילוב טקוולי וטלקטאמב. ORR של 96% בחולים שטופלו בטקוולי במינון של 3 מ"ג/ק"ג כל שבועיים, בתוספת טלקטאמב 0.8 מ"ג/ק"ג כל שבועיים.

לחולים במיאלומה מחוץ למח העצם (אקסטרה-מודולריים) היה ORR של 86% עם טקוולי 3 מ"ג/ק"ג כל שבועיים בתוספת טלקטאמב 0.8 מ"ג/ק"ג כל שבועיים. תסמונת שחרור ציטוקינים (CRS) היתה תופעת הלוואי השכיחה ביותר ונצפתה ב-81% מהחולים שהשתתפו בניסוי.

לשילוב של טקוולי ממוקד BCMA עם טלקטאמב ממוקד GPRC5D היו שיעורי תגובה גבוהים בחולים עם מחלה עמידה (RRMM).

נושאים קשורים:  מיאלומה,  מחקרים,  פרופ' יעל כהן,  איכילוב,  חדשות,  תרופות אונקולוגיות
תגובות