מחקרים

קולכיצין לא יעילה לטיפול באוסטאוארתריטיס של היד

ניסוי מבוקר אינבו שנערך על חולים עם אוסטאוארתריטיס של היד לא הראה תועלת בעקבות טיפול עם קולכיצין. קבוצת הטיפול עם קולכיצין סבלה משיעור גבוה יותר של תופעות לוואי לעומת קבוצת האינבו

תצלום רנטגן של כף היד (צילום: אילוסטרציה)

עד כה נמצאו עדויות סותרות בנוגע ליעילות של קולכיצין לטיפול באוסטאוארתריטיס. במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'The Lancet Rheumatology', מטרת החוקרים הייתה לבדוק את היעילות והבטיחות של קולכיצין בהשוואה לאינבו בחולים עם אוסטאוארתריטיס של היד.

החוקרים ערכו מחקר חד מרכזי, כפול-סמיות, אקראי ומבוקר אינבו, במסגרתו גייסו מבוגרים ממרפאת חוץ בדנמרק הסובלים מאוסטאוארתריטיס תסמינית של היד וכאבים באצבעות. דירוג הכאב של המשתתפים הוערך באמצעות קנה מידה אנלוגי ויזואלי, וכלל החולים סבלו מכאב בדירוג של 40 מילימטרים לכל הפחות מתוך סולם של 100 מילימטרים בסך הכל. היד שהוגדרה כמטרה הטיפולית הייתה זו עם כאב האצבע החמור ביותר.

משתתפי המחקר הוקצו באקראי (1:1) לטיפול עם קולכיצין במינון 0.5 מיליגרם או אינבו, אשר נלקחו באופן פומי פעמיים ביום למשך 12 שבועות. משתתפי המחקר גויסו בין ה- 15 בינואר 2021 ל-3 במרץ 2022, וההסוואה להקצאת הטיפול נערכה על המשתתפים, מעריכי התוצא, והאנליסטים של נתוני המחקר. משתתפי המחקר רובדו על סמך ערך ה- (≥30 קילוגרם/מטר רבוע), מין, וגיל (מעל 75 שנים). התוצא הראשוני הוגדר כשינוי לעומת נתוני הבסיס בכאב האצבע של יד המטרה לאחר 12 שבועות באוכלוסיית ההקצאה (intention-to-treat population). ההערכה נצפתה בקנה מידה אנלוגי ויזואלי של 100 מילימטרים, וההבדל המינימלי הקליני שנקבע מראש היה 15 מילימטרים. כמו כן, בשבוע 12 למחקר נעשתה גם הערכת בטיחות באוכלוסיית ההקצאה.

לצורך המחקר נאספו 186 חולים בסך הכל, כאשר 100 מתוכם עמדו בקריטריוני ההכללה וחולקו באקראי לטיפול עם קולכיצין (n=50) או אינבו (n=50). גילם הממוצע של המשתתפים עמד על 70.9 (סטיית תקן 7.5) שנים, 69 (69%) מתוך 100 היו נשים ו-31 (31%) היו גברים. כלל המשתתפים השלימו את המחקר. השינוי הממוצע מבחינת הכאב באצבעות, מתחילת המחקר ועד לשבוע 12, היה 13.9- מילימטרים (שגיאת תקן 2.8) בקבוצת הקולכיצין ו-13.5- מילימטרים (2.8) בקבוצת האינבו, עם הפרש בין-קבוצתי (קולכיצין לעומת אינבו) של 0.4- מילימטרים (p=0.90).

בקבוצת הקולכיצין נצפו 76 אירועים של תופעות לוואי בקרב 36 (72%) מתוך 50 המשתתפים בקבוצה, כולל תופעת לוואי רצינית אחת (התקף מיגרנה אשר הוביל להגעה לבית-חולים). לעומת זאת, בקבוצת האינבו נצפו 42 אירועים של תופעות לוואי ב-22 (44%) מתוך 50 המשתתפים, כולל שני מקרים רציניים (דלקת כיס מרה ועלייה ב-alanine aminotransferase, שניהם אירעו באותו החולה).

החוקרים מסכמים כי טיפול עם קולכיצין במינון של 0.5 מיליגרם פעמיים ביום למשך 12 שבועות לא התעלה על אינבו מבחינת הקלה על הכאב בחולים הסובלים מאוסטאוארתריטיס של היד. זאת ועוד, הטיפול עם קולכיצין נקשר עם שיעור גבוה יותר של תופעות לוואי.

מקור:

Colchicine twice a day for hand osteoarthritis (COLOR): a double-blind, randomised, placebo-controlled trial. Anna Døssing, Marius Henriksen, Karen Ellegaard et al. The Lancet Rheumatology Date: May 2023

נושאים קשורים:  מחקרים,  אוסטאוארטריטיס,  קולכיצין,  כאב,  אוסטאוארטריטיס של כף היד
תגובות