מחקרים

רעלן הבוטולינום עשוי לשמש כטיפול בתופעת רנו

מטא-אנליזה הדגימה כי הטיפול עם רעלן הבוטולינום יעיל ובטוח לשימוש בחולים הסובלים מרנו. הסיבוכים הנפוצים בעקבות הטיפול כללו כאב באתר ההזרקה וחולשה של כף היד

בוטוליניום טוקסין (אילוסטרציה)
בוטוליניום טוקסין (אילוסטרציה)

בשנים האחרונות התגלה כי טיפול עם רעלן הבוטולינום (Btx) עשוי להיות טיפול פוטנציאלי בחולים עם תופעת רנו (RP: Raynaud phenomenon). במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'Journal of clinical rheumatology', מטרת החוקרים הייתה לבדוק את היעילות והבטיחות של הטיפול עם Btx עבור RP.

לצורך כך, החוקרים סרקו את מסדי הנתונים PubMed, EMBASE, Web of Science ו-Cochrane Central Register of Controlled Trials החל מראשיתם ועד לחודש אוגוסט 2022. באנליזה נכללו מחקרים אשר דיווחו על טיפול עם Btx בחולים הסובלים מ-RP. החוקרים ערכו מטא-אנליזה עם מודל להשפעות אקראיות אשר כללה נתונים בנוגע לציון הגרסה המקוצרת של ה-Disabilities of the Arm, Shoulder, and Handי(Quick DASH) ונתוני כאב לפי הציון בקנה מידה אנלוגי חזותי.

אנליזת החוקרים כללה בסך הכל 13 מחקרים בעלי טקסט מלא. איגום השינויים הממוצעים הסטנדרטיים עבור ציון הכאב בסולם האנלוגי החזותי וציון ה-QuickDASH היו 3.82- (רווח בר-סמך של 95%, -6.62 עד -1.02) ו-0.83 (רווח בר-סמך של 95%, -1.47 עד -0.19), בהתאמה. שני הסיבוכים השכיחים ביותר בעקבות הטיפול היו כאבים באתר ההזרקה וחולשה אינטרינזית (intrinsic) בכפות הידיים.

לסיכום, החוקרים מציינים כי השפעת הטיפול עם Btx על RP נראית מבטיחה, וזאת בהתבסס על עדויות עדכניות בנושא. עם זאת, יש צורך בעריכה של מחקרים נוספים וכן של ניסויים קליניים אקראיים בעלי מדגם גדול יותר על מנת לאשש את התוצאות הנוכחיות.

ראומטולוגיה

בוטולינום, תופעת רנו, סקירה שיטתית, מטא-אנליזה, יעילות, בטיחות

Botulinum, Raynaud phenomenon, systematic review, meta-analysis, efficacy, safety

https://doi.org/10.1097/RHU.0000000000001965

נושאים קשורים:  מחקרים,  בוטוליניום טוקסין,  תופעת רנו,  כאב
תגובות