חדשות

ב"איכילוב" בוצע לראשונה ניתוח אנדוסקופי לספסמודיק דיספוניה

הניתוח בוצע באישה שלא יכלה לדבר במשך כעשור והצליח להשיב את קולה המקורי | ד"ר יעל אסטרייכר, מנהלת מרפאת הקול והבליעה: "קיים קושי בזיהוי המחלה והחולים סובלים שנים עד לאבחנה"

המטופלת שירלי אהרון ושירלי וד״ר יעל אסטרייכר. צילום: דוברות איכילוב

שירלי אהרון, בת 53, החלה לפני כעשור שנים להרגיש קושי בדיבור שעם הזמן רק הלך והחמיר עד שהגיעה למצב שלא היתה מסוגלת להוציא מילה אחת באופן רציף.

"איבוד הקול קרה בתהליך מאוד ארוך במהלכו הלכתי לאינספור רופאים על מנת שינסו לאבחן לי את הבעיה ובכל פעם היו בודקים אותי ואומרים לי שהכל בסדר ושולחים אותי הביתה ללא אבחנה", מתארת אהרון. "התביישתי מאוד, הייתי מתרצת לאנשים סיבות לכך שהקול שלי מעוות או צרוד, זה היה נורא. לא יכולתי לדבר עם אנשים מהעבודה ולשווק את העסק שלי, דבר שפגע בי כלכלית, התקשיתי בדברים היומיומיים הפשוטים ביותר - לקבוע לי תור לרופאים ובדיקות, לדבר עם משפחתי ובעלי. הכל הפך לסיוט".

לפני שנתיים הלכה שירלי לרופא אף אוזן וגרון בקהילה שהצליח לאבחן את מחלתה - ספסמודיק דיספוניה. בעקבות האבחון הגיעה מהדרום הרחוק אל ד"ר יעל אסטרייכר, מנהלת מרפאת הקול והבליעה במרכז הרפואי איכילוב בתל אביב.

ד"ר אסטרייכר מסבירה: ספסמודיק דיספוניה היא מחלה נוירולוגית של דיסטוניה, הפרעה בתנועה, של מיתרי הקול. אנשים שסובלים מהמחלה חווים התכווצות לא תקינה של מיתרי הקול בדיבור ולכן קולם נשמע לחוץ, שבור וחנוק או חלש ונשיפתי כתלות בסוג הדיסטוניה.

"המחלה גורמת לירידה קשה באיכות החיים של הסובלים ממנה מאחר שהיא מפריעה להם בתקשורת עם הסובבים אותם, כמו במקרה זה. הדיבור בחולים במחלה כרוך במאמץ רב ולעתים הוא לא מובן. החולים מרגישים פעמים רבות שלא מבינים אותם. איכות הקול הירודה עלולה להוביל לניתוק חברתי, לפחד מדיבור בחברה ולבדידות. המחלה מופיעה בדרך כלל בגיל המעבר, ושכיחה יותר בנשים. שכיחותה בממוצע חמישה חולים ל-100,000 איש, ובשל התפתחותה האיטית לאורך שנים קיים קושי לזהותה, כך שיש חולים במחלה הסובלים ממנה שנים ללא טיפול מתאים, עד שנעשית האבחנה הנכונה".

אהרון החלה לקבל טיפול בזריקות למיתרי הקול של טוקסין בוטולינום - רעלן הגורם לחולשה בהתכווצות השרירים ומונע את מעבר הפקודה מהעצב לשרירי הגרון להתכווץ. "ההזרקות", מספרת אהרון, "עזרו לי והצליחו לטפל בתסמינים אך הן לא הובילו לריפוי. ד"ר אסטרייכר סיפרה לי על ניתוח חדשני שטרם נעשה בארץ ובוצע במספר מרכזים בעולם, עם סיכוי ריפוי גבוהים מאוד. לא היססתי לרגע והסכמתי לניתוח מתוך אמונה שלמה ביכולותיה של ד"ר אסטרייכר".

בשבוע שעבר עברה אהרון, לראשונה בארץ, את הניתוח החדשני לחיתוך סיבי העצב המעצבבים את השריר המרכזי של מיתרי הקול, בהובלתם של ד"ר אסטרייכר וד"ר יובל נחלון.

הקלטה של המטופלת טרם הניתוח: 

הניתוח מבוצע בשיטה אנדוסקופית, דרך הפה, ללא צלקות חיצוניות ודורש מיומנות ניתוחית גבוהה בניתוחים במיתרי הקול. במהלכו בוצעו חתכים במיתרי הקול, שחשפו את הסיבים הפנימים העדינים של העצב המעצבב את השריר המרכזי של מיתרי הקול ונותקו. הניתוח עבר בהצלחה גדולה וכבר באותו היום אהרון, שסבלה מקול לחוץ ומקוטע לפני הניתוח, התעוררה עם קול משוחרר ודיבור שוטף.

הקלטת המטופלת לאחר הניתוח: 

אהרון מסכמת: "עד לפני שנה שקלתי ללמוד את שפת הסימנים ולזנוח את הדיבור למשך כל שארית חיי. אני מרגישה שנולדתי מחדש".

נושאים קשורים:  ד"ר יעל אסטרייכר,  איכילוב,  ספסמודיק דיספוניה,  חדשות,  ד"ר יובל נחלון
תגובות
28.08.2023, 19:53

יפה מרשים ומרגש

אנונימי/ת
28.08.2023, 22:58

מדהים.