חדשות

בתי החולים נאלצים לספוג את מימון הטיפול הרפואי במבקשי מקלט

מעל 150 פצועים מהמהומות בדרום ת"א הגיעו בשבת האחרונה לבתיה"ח במרכז, חלקם נדרשו לניתוחים ולאשפוז בטיפול נמרץ | התקציב לביטוח רפואי למבקשי מקלט קיים, אך הממשלה עדיין לא הסדירה את הנושא

פצוע במחאת האריתראים בדרום תל אביב. צילום: עומר פישמן/ פלאש 90

מימון הטיפול הרפואי בנפגעים ממחאת האריתראים ברחובות דרום תל אביב בסוף השבוע האחרון מתגלגל לבתי החולים.  למבקשי מקלט רבים אין כיסוי ביטוחי, בתי החולים נאלצים לספוג את רוב עלויות הטיפול, ועל אף שהממשלה הקצתה תקציב לנושא, היא עדיין לא החליטה כיצד לפעול. על כך מדווחת הבוקר (ב') רוני לינדר בדה מרקר.

על פי הדיווח, יותר מ-150 פצועים הגיעו בשבת האחרונה לבתי החולים במרכז (איכילוב, וולפסון, שיבא, מאיר, בילינסון והשרון), 19 מהם מוגדרים במצב קשה הדורש ניתוחים ואשפוז בטיפול נמרץ. לבית החולים איכילוב הגיעו בשבת האחרונה 43 פצועים, בהם לא פחות מ–14 פצועים במצב קשה, חלקם נזקקו לניתוחים נוירו־כירורגיים ואשפוז בטיפול נמרץ. לצורך הטיפול, בית החולים הכריז על אירוע רב נפגעים והקפיץ למקום מאות אנשי צוות .

רותי סספורטס, סמנכ"לית תפעול רפואי ב"איכילוב", העריכה כי האירוע יעלה לבית החולים כמה מיליוני שקלים. כבית החולים המרכזי שמשרת את הקהילה בדרום תל אביב, הטיפול בחסרי ביטוח מגיע לדבריה לכ–45 מיליון שקל בשנה, וחלק מהסכום מוגדר בסופו של דבר כחובות אבודים.

מבחינת ביטוח רפואי נחלקים מבקשי המקלט לשלוש קבוצות: עד גיל 18 מבוטחים על ידי קופ"ח מאוחדת; עובדים המבוטחים בביטוחי בריאות מצומצמים על ידי המעסיקים וכל השאר, מבקשי מקלט שאינם עובדים, מבוגרים, חולים ועוד. לאחרונים, שעל פי הערכה מהווים כ-40% ממבקשי המקלט, יש גישה רק לחדרי המיון כשהם נקלעים למצב רפואי אקוטי. במקרים כמו טיפולים בסרטן, במחלות כרוניות, או בכל מצב רפואי לא דחוף, אין להם כמעט מענה. הם מגיעים לחדרי המיון לאחר שמצבם הידרדר, ופעמים רבות לאחר טיפול ראשוני הם משוחררים לביתם, ללא מעקב או תרופות.

על פי הדיווח, הממשלה הקצתה סכום של 20 מיליון שקל לביטוח מבקשי מקלט מעל גיל 65 שאינם עובדים, אך עדיין לא התקבלה החלטה כיצד תבוצע ההסדרה, אם באמצעות מכרז לביטוח בריאות בסיסי למבקשי מקלט, שבו יתחרו קופות החולים וחברות הביטוח, או על ידי צירופם בתקנות לחוק ביטוח בריאות ממלכתי. לציין כי עמותת רופאים לזכויות אדם מעניקה טיפול רפואי בסיסי למבקשי מקלט נטולי ביטוח בהתנדבות ובכספי תרומות.

ממשרד הבריאות נמסר: "מעסיקים מחויבים לבטח את עובדיהם בביטוח רפואי ללא תלות במעמדם החוקי על פי חוק. טיפול במצב חירום רפואי ניתן ללא התניה, אך במקרים שבהם אין גורם מבטח נוצרים הלכה למעשה גירעונות לבתי החולים בשל חובות אבודים. המשרד יבחן את צעדיו לאחר קבלת המידע הרלוונטי וידרוש שיפוי תקציבי בגין הטיפול בבתי החולים, בהתאם לצורך".

נושאים קשורים:  מבקשי מקלט,  ביטוח רפואי,  בתי החולים,  משרד הבריאות,  איכילוב,  חדשות
תגובות