חדשות

האם ניתוח כריתת שקדים בילדים גורם להשמנה בבגרות?

חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון וסורוקה בדקו לראשונה כיצד ניתוח כריתת שקדים בשל דום נשימה חסימתי משפיע על BMI מילדות ועד בגרות. הנה התוצאות

דלקת גרון בילדים. אילוסטרציה

חוקרי אוניברסיטת בן גוריון בנגב והמרכז הרפואי סורוקה מצאו שכריתת שקדים בילדים עם דום נשימה חסימתי בשינה אינה מעלה את הסיכון להשמנה בבגרות. המחקר פורסם השבוע בכתב העת American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine.

דום נשימה חסימתי בשינה (OSA) משפיע על 6% מהילדים וקשור לקשיי התנהגות ולמידה. ניתוח שקדים הוא הטיפול העיקרי ב-OSA. עם זאת, ישנו חשש שעולה מהספרות הרפואית וממשפחות ילדים שעוברים את הניתוח, כי הוא כרוך בעלייה במשקל ובסיכון להשמנה לאחר הניתוח.

מחקר עוקבה חדש של פרופ' אביב גולדברט, פרופ' אריאל טרסיוק וד"ר רן אבוחצירא והחוקרים עדי שילה ויעקב אבן-צור מהפקולטה למדעי הבריאות, אוניברסיטת בן גוריון והמרכז הרפואי סורוקה, בדק את ההשפעות של כריתת אדנוטוניל בילדות על משקל הגוף בבגרות (גיל ממוצע 20-21).

זהו המחקר הראשון שבדק כיצד ניתוח כריתת שקדים (AT) בשל דום נשימה חסימתי משפיע על BMI מילדות ועד בגרות. הנחקרים היו ילדים עם דום נשימה חסימתי שהופנו לכריתת שקדים בין השנים 1998-2000, מתוכם 132 עברו ניתוח כזה ו-127 ילדים סירבו לעבור את הניתוח.

שתי הקבוצות היו דומות ברמת החומרה של החסימה הנשימתית (אפנאה) והסטטוס הסוציואקונומי. כ-28% מהילדים שעברו ניתוח היו עם עודף משקל בילדות, לעומת 21% מהילדים בקבוצת הביקורת.

החוקרים כתבו כי לא נמצא הבדל מובהק בשכיחות עודף המשקל (BMI>26) בין שתי הקבוצות - 25.2% בקבוצת ההמתנה ו-24.2% בקבוצה שעברה ניתוח. גם ב-BMI הממוצע לא היה הבדל בין הקבוצות.

לפיכך, החוקרים מציינים כי הסיכון להשמנה בבגרות אצל הילדים שעברו כריתת שקדים בילדותם לא עלה, בהשוואה לקבוצת הביקורת של הילדים שבחרו שלא לבצע ניתוח.

החוקרים מציינים כי העלייה בטווח הקצר בתוצאות ה-BMI שנמצאה לאחר הניתוח היתה קשורה לשיפור בבליעה, הגידול בצריכת אנרגיה, צריכה של מזונות עתירי קלוריות ואורח חיים יושבני של הילדים.

החוקרים מסכמים כי המחקר תומך בכריתת שקדים כטיפול העיקרי ב-OSA, תוך שימת דגש על היתרונות הבריאותיים שלו והיעדר הקשר עם סיכון מוגבר להשמנה בבגרות.

נושאים קשורים:  ניתוח להסרת שקדים,  מחקרים,  סורוקה,  אוניברסיטת בן גוריון,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
05.03.2024, 13:25

ניתוח להסרת שקדים לא גורם להשמנה.
אכילה בלתי מבוקרת וחוסר פעילות גופנית גורמים להשמנה.
חבל על הכסף שבוזבז על המחקר

אנונימי/ת
06.03.2024, 21:32

PUBLISH OR PERISH

אנונימי/ת
10.03.2024, 22:34

מעניין