חדשות

פרס בינלאומי יוקרתי לחקר המוח יוענק לפרופ' חיים סומפולינסקי

The Brain Prize, שנחשב לפרס החשוב ביותר בתחום חקר המוח, יוענק השנה על ידי מלך דנמרק לפרופ' סומפולינסקי, חלוץ מדעי המוח החישוביים והדינמיקה של מעגלים עצביים במוח

פרופ' חיים סומפולינסקי, ממייסדי ומובילי מרכז אדמונד ולילי ספרא למדעי המוח באוניברסיטה העברית. צילום: Kris Snibbe/ Harvard

הפרס הבינלאומי החשוב ביותר בתחום חקר המוח, The Brain Prize, יוענק השנה לפרופ' חיים סומפולינסקי מהאוניברסיטה העברית בירושלים. ההודעה על הפרס, המוענק על ידי קרן Lundbeck הדנית, נמסרה השבוע (ג').

סומפולינסקי, ממייסדי ומובילי מרכז אדמונד ולילי ספרא למדעי המוח באוניברסיטה העברית ופרופ' אמריטוס במכון רקח לפיזיקה, הוא חלוץ מדעי המוח החישוביים וחקר הדינמיקה של מעגלים עצביים במוח. פרופ' סומפולינסקי, בעל שם עולמי בתחום, מכהן גם כפרופ' במרכז למדע המוח באוניברסיטת הרווארד האמריקאית.

לצד פרופ' סומפולינסקי זכו בפרס שני חוקרים בינלאומיים נוספים, פרופ' לארי אבוט מאוניברסיטת קולומביה בארה"ב ופרופ' טרנס סינובסקי ממכון סאלק בארה"ב, כהוקרה על מחקריהם החלוציים במדעי המוח העיוניים והחישוביים.

הפרס שנוסד בשנת 2011 מוענק מדי שנה לחוקרים שתרמו תרומות מקוריות ומשמעותיות בחקר המוח החל ממחקר בסיסי ועד למחקר קליני-יישומי. הפרס עומד על סך של 1.3 מיליון יורו לזוכים באותה שנה.

פרופ' חיים סומפולינסקי אמר כי "כבוד גדול הוא לי לזכות בפרס המוח 2024 המבטא את ההכרה הבינלאומית בתרומה המרכזית של המחקר העיוני והחישובי למדע המוח. זוהי גם הזדמנות חשובה לייצג את תרומתה החלוצית של האוניברסיטה העברית להתפתחות המחקר הרב תחומי של המוח".

מחקריו של פרופ' סומפולינסקי נחשבים לפורצי דרך ותרמו תרומה מכוננת להבנה המעמיקה של המוח האנושי. בין היתר תרם פרופ' סומפולינסקי תרומה משמעותית להבנה כיצד מעגלים עצביים מעבדים ומקודדים מידע, מייצרים ייצוגים של העולם החיצון ומעורבים בתהליכי למידה וזיכרון. הפרס הוענק לו לא רק בשל האופן בו מחקריו קידמו את הבנת תפקודי המוח, אלא גם בזכות ההבטחה שמחקריו טומנים בחובם ליישומים בבינה מלאכותית בהשראת המוח.

פרופ' אשר כהן, נשיא האוניברסיטה העברית, אמר כי "זכייתו של פרופ' סומפולינסקי בפרס Brain Prize היוקרתי מדגישה את תרומתו החלוצית לתחום מדעי המוח החישוביים. עבודתו פורצת הדרך וגישתו הייחודית, המשלבת תיאוריה עם  ממצאים ניסויים, שימשה השראה לפיתוח תחום הבינה המלאכותית והביאה להארת עקרונות חישוביים בסיסיים במוח. ההכרה בהישגיו המרשימים אינה רק אות כבוד לאוניברסיטה העברית, אלא מהווה גם מגדלור המנחה אותנו לעבר גילויים נוספים בצומת בו מדעי המוח ועקרונות חישוביים נפגשים".

פרופ' חיים סומפולינסקי הוא בנו של פרופ' דוד סומפולינסקי ז"ל. באוקטובר 1943, בהיותו בקופנהגן, פרופ' סומפולינסקי האב יחד עם חברי מחתרת דנים נוספים, העבירו בסירות דיג מאות יהודים לחוף מבטחים בשוודיה ובכך הצילו אותם מידי המרצחים הנאצים.

הפרס יוענק לשלושת הזוכים על ידי מלך דנמרק בטקס מפואר בקופנהגן בחודש יוני הקרוב. קבלת הפרס מידי בית המלוכה הדני מהווה סגירת מעגל מרגשת לפרופ' סומפולינסקי.

נושאים קשורים:  פרופ' חיים סומפולינסקי,  חקר המוח,  The Brain Prize,  חדשות
תגובות