חדשות

זן אלים של סלמנולה בישראל; מש' הבריאות קורא לשלוח חולים לבדיקות מקיפות

לפי דיווח ב"ידיעות אחרונות", משרד הבריאות הורה לשלוח לבדיקות מקיפות כל חולה מתחת לגיל ארבע הסובל מתסמיני סלמונלה; זאת, בעקבות גילוי זן חדש ואלים של החיידק בישראל;

חיידק הסלמונלה
חיידק הסלמונלה (הדמיית אילוסטרציה)

(עודכן 08:51)
משרד הבריאות הפיץ בשבוע שעבר הנחיות לרופאים בקהילה, במסגרתן יש לשלוח לבדיקות מקיפות כל חולה מתחת לגיל ארבע הסובל מתסמיני סלמונלה. זאת, בעקבות עלייה שחלה בשבועות האחרונים במספר הנדבקים בחיידק .

בשבועות האחרונים נפטר גבר בן 50 מהמחלה ו-15 תינוקות אושפזו במצב קשה. משרד הבריאות מעריך, שמאות בני אדם נדבקו בחיידק הסלמונלה, רובם תינוקות וילדים עד גיל 4.

על-פי דיווח ב"ידיעות אחרונות" מדובר כנראה בזן חדש, אלים יותר, של החיידק, שטרם היה מוכר בישראל. לא נמסרו פרטים על מוקדי ההתפרצות בארץ. עוד נמסר בדיווח, כי במעבדות משרד הבריאות אליהן מגיעות תרביות מבתי החולים הבחינו בעלייה בשיעור הנדבקים בזן החדש של החיידק.

"בתחילת ההתפרצות ראינו לא יותר מ-5% מהתרביות נגועות בחיידק היותר אלים ובהדרגה שיעורן זינק ל-40% ובימים האחרונים אף הגיע ל-80%. מקור החיידק עדיין לא ידוע", דווח בכתבה.

משרד הבריאות הודיע בתגובה לדיווח, כי מבוצעת על-ידו חקירה אפידמיולוגית ובדיקות מעבדה יחד עם השירותים הווטרינריים, כדי לאתר את מקור החיידק ולאפיינו.

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופסור איתמר גרוטו הדגיש:  "בכל שנה רואים בתקופה זו של השנה עליה בתחלואה בסלמונלה. הפעם מדובר בהופעת זן סלמונלה שטרם זוהה בארץ בעבר. הוא גרם וגורם לתחלואה בהיקף גבוה יחסית. במקביל לבדיקות המעבדה מתבצעת חקירה אפידמיולוגית לזיהוי מקור משותף אפשרי. טרם אותר מקור.

תסמיני סלמונלה, שלרוב מתרחשת כתוצאה מאכילת ביצים או בשר מקולקלים, הם: כאבי בטן חדים, שלשולים, בחילות, חום, הקאות ובמקרים קיצוניים – כאבי מפרקים וקשיים במתן שתן. הטיפול איננו נעשה בתרופות, אלא במתן נוזלים והחזרת מלחים לגוף.

משרדי החקלאות והבריאות הודיעו, כי בעקבות אבחון של תת זן חדש של סלמונלה בישראל (אנטריטידיס A), הם החלו להרחיב את המאמצים לאיתור חיידק הסלמונלה בעופות בישראל ולהשמדתו. במסגרת זאת ייבדק כל מערך הייצור והפצת העופות והביצים בישראל. המטרה לאתר, ככל שישנם, מקורות זיהום אפשריים במזון מן החי. אם ימצא מקור זיהום קונקרטי כלשהו, ינקטו פעולות מידיות כדי להשמידו. נכון לעכשיו אין צורך להימנע מצריכת מזון מבושל כלשהו.

נושאים קשורים:  חדשות,  סלמונלה,  חיידק,  קלקול קיבה,  "ידיעות אחרונות",  משרד הבריאות
תגובות