חדשות

משרד הבריאות הורה ל"שטראוס" להגיש תחקיר לסיבת הריקול הענק

חברת שטראוס, חברת המזון השנייה בגודלה בישראל, ביצעה אתמול ריקול נרחב וחסר תקדים של מוצרי שוקולד עלית בעקבות גילוי נוכחות חיידק הסלמונלה בקו הייצור שלה

חטיפי שוקולד טעמי, בין מוצרי הריקול הענק של "שטראוס-עלית". צילום: אבשלום ששוני/ פלאש 90

חברת שטראוס, חברת המזון השנייה בגודלה בישראל, ביצעה אתמול (ב') ריקול נרחב וחסר תקדים של מוצרי שוקולד עלית בעקבות גילוי נוכחות חיידק הסלמונלה בקו הייצור שלה. במשרד הבריאות דרשו משטראוס להפסיק את הייצור במפעל בנוף עד שתשלים את הבדיקות ותבטיח שכל ייצור השוקולד נקי לחלוטין. אמש הודיעה גם חברת יוניליוור על ריקול למוצרים רבים שיוצרו באמצעות שוקולד שהגיע משטראוס, בהם מגנומים, טילונים וגלידות.

באנשים בריאים, חיידק הסלמונלה עלול לגרום למחלת מעיים המתבטאת בחום, שלשול, בחילה, הקאות וכאבי בטן. לאוכלוסיות רגישות  החיידק עלול לגרום למחלה קשה.

מוצרי השוקולד שהורדו מהמדפים. צילום: שטראוס-עלית

משרד הבריאות הורה לחברת שטראוס להגיש תחקיר לסיבת האירוע ולבצע פעולות מתקנות למניעת הישנות מקרים בעתיד. חזרה לשגרת ייצור תתבצע לאחר סיום תחקיר האירוע, ביצוע פעולות למניעת הישנות התקלה, ניקוי וחיטוי הקווים ולאחר ביקורת ובדיקות מעבדה תקינות של משרד הבריאות.

הבוקר הבהירו במשרד הבריאות בעקבות שורת ההחזרות של מוצרי חברת שטראוס-עלית כי חיידק הסלמונלה גורם לרוב תסמינים קלים וחולפים וברוב המקרים לאחר מספר ימים יש החלמה מלאה, ומדגיש כי נדרשת תשומת לב מיוחדת באוכלוסיות מדוכאות חיסון וקשישים - "על כן, במידה שבאוכלוסיה בריאה נעשה שימוש במוצר וקיימת עדות לתופעות משמעותיות של מערכת העיכול - שלשולים דמיים או שלשולים המלווים בחום, יש לפנות לרופא לצורך בדיקה. בחולים מדוכאי חיסון וקשישים, יש להיבדק גם במידה ומופיעות תופעות קלות יותר".

בתאריך 19.4.22 התקבלו ממצאים ראשוניים מהיצרן אשר עלו במסגרת בדיקות שגרתיות והראו קיום נוכחות סלמונלה באזור הייצור אך לא במוצרי המזון שנדגמו במפעל שטראוס וטרם שווקו. בעקבות כך, הונחתה החברה לבצע בדיקות רחבות יותר לסביבת הייצור, למוצרים ולחומרי הגלם.

בתאריך ה-21.4.22 בשעות הערב התקבל דיווח על ממצאים שאינם סופיים שהצביעו על חשד לנוכחות סלמונלה בחומר הגלם - בבדיקה מהירה ולא בדיקת מעבדה מלאה האורכת כחמישה ימים. על כן, היצרן לא נדרש לבצע החזרה (ריקול). ביום א' (24.4.22) בשעות הצהריים פנה היצרן למשרד הבריאות עם ממצאי הבדיקות הסופיות, המעלים כי בסביבת הייצור ובחומר הגלם ישנה עדות לנוכחות סלמונלה.

בעקבות התוצאות הסופיות בחומרי הגלם ובסביבת הייצור, החברה ביצעה החזרה יזומה, בתיאום עם שירות המזון במשרד הבריאות, לכלל מוצרי השוקולד שתאריך ייצורם מראשית חודש פברואר. צוין כי טרם התקבלו תוצאות סופיות לבדיקות שנעשו במוצרי השוקולד המשווקים בחנויות. כלומר, ההחזרות הללו בוצעו כמשנה זהירות עד הגעת התוצאות מחר (ד') גם למוצרי שוקולד.

בעקבות ההחזרות של חברת שטראוס-עלית, ישנן החזרות של חברות מזון נוספות שעושות שימוש בחומרי הגלם של החברה במוצריהן. בנוסף, ובתיאום עם משרד הבריאות מבוצע דיגום רחב של מוצרים נוספים. משרד הבריאות ממשיך לעקוב ולחקור באופן צמוד אחרי האירוע, ובהתאם לממצאים יינקטו צעדים נוספים.

נושאים קשורים:  ריקול,  שטראוס,  שוקולד עלית,  סלמונלה,  משרד הבריאות,  חדשות
תגובות